Mozogni, mozogni, mozogni

Két vezetõ, amerikai szakmai csoport a fizikai aktivitásról új ajánlást adott ki, aktualizálták a korábbi, 1995-ös kiadást, és megfelelõ szakmai tanáccsal látták el a 65 évesnél idõsebb korosztályt is. A javaslatok szerint az embereknek le kellene adniuk a testsúlyukból, és komolyabb aerobik programokon kellene részt venniük, az viszont az egyéntõl függ, hogy az edzéseket egy héten hány alkalommal teljesíti. A javaslatokat olvasva ugyanakkor mindannyian tudjuk, hogy a felnõtt lakosság egyre több egészségügyi problémával küzd, ami fõként az ülõ életmódnak és a túlsúlynak köszönhetõ. Ráadásul ez nem csak az amerikaiak problémája, mivel hasonló tendenciákat regisztrálnak világszerte a szakemberek.

"Úgy vélem, hogy a fizikai inaktivitás a legnagyobb közegészségügyi probléma, amivel napjainkban szembe kell néznünk. Ez tetten érhetõ, az egyre nagyobb számban jelentkezõ betegségekben, illetve a növekvõ halálozási arányban" - nyilatkozta Steven Blair, a Dél-Carolina Egyetem professzora, az ajánlás egyik szerkesztõje. Az 1995-ös útmutató szerint a felnõtt lakosságnak a hét legtöbb napján, bár legjobb, ha minden nap legalább 30 percnyi, mérsékelt intenzitású testmozgást kell végeznie. Az új kiadás arra hívja fel az emberek figyelmét, hogy alkalmanként legalább 30 perces mérsékelt intenzitású testmozgást kell végezni heti öt napon, vagy erõsebb intenzitású aerobik edzésen kell részt venni, ami alkalmanként 20 percig tart heti három nap. A mérsékelt intenzitású testmozgás jelenthet élénk sétát, könnyû kocogást, vagy testmozgást, ami felgyorsítja a szívritmust. Az erõteljesebb testmozgás pedig lehet futás, ami gyors levegõvételt okoz és jelentõsen növeli a szívritmust. Az ajánlás felhívja a figyelmet a testsúlycsökkentõ testmozgásra is, ami hatással van az izomerõre és az állóképességre. 8-10 gyakorlatsort javasolnak a szerkesztõk, amelyeket heti két nap kellene elvégezni. A javaslatban a szakemberek hangsúlyozták, hogy ezek a minimum ajánlások.

Az új útmutatás külön javaslatokkal látja el a 65 évesnél idõsebb korosztályt, bátorítva õket, hogy mindig ügyeljenek a megfelelõ testsúlyra és a jó állóképességre, hiszen ezzel megelõzhetik az ebben a korban végzetessé váló eleséseket, de munkálkodniuk kell azon is, hogy megõrizzék hajlékonyságukat, továbbá egyensúlygyakorlatokat is végezniük kell.

"Ha el akarjuk kerülni, hogy egész nap a lakáshoz vagy az ágyhoz legyünk kötve, akkor fizikailag aktívnak és fittnek kell lennünk" nyilatkozta Steven Blair. A fizikai inaktivitás betegségeket például érrendszeri megbetegedést, stroke-ot, magas vérnyomást, cukorbetegséget, csontritkulást, elhízást, vastagbél- vagy mellrákot eredményezhet az idõsebb korosztálynál.

Gadol

Forrás: elixir.hu

Adnow banner

loading...

Ciráda zenekar - Hazám hazám

 

Facebook diákmeló - Box Middle

Online Toborzás hírek
Új lap - 1