Kedvezőek a diákság körében a közösségi szolgálat első tapasztalatai: a középiskolás fiatalok a kezdeti kétkedésen túljutva az esetek többségében szívesen vesznek részt a hét témakörön belül szabadon választható tevékenység valamelyikében

– mondta Bodó Márton, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) tudományos munkatársa az MTI-nek. A gyerekek sokfajta közösségi szolgálat közül választhatnak: korrepetálhatnak, mesét olvashatnak, vagy akár segíthetnek a tűzoltóknak is.

 

A 2011-ben hozott köznevelési törvény szerint 2016-tól az érettségi vizsga megszerzése feltétele 50 óra közösségi szolgálat elvégzése. A középiskolások 2016-ig fokozatosan kapcsolódnak be a közösségi szolgálatba: a miniszteri rendelet szerint először az előző, 2012/13-as tanévben kilencedik osztályos diákoknál kellett megszervezniük az iskoláknak a közösségi szolgálatot, az 50 órát három év alatt lehet elvégezni.

Van olyan intézmény, ahol már bevezették a közösségi szolgálatot, amely az Egyesült Államokból és Angliából indult el, és egyre több országban része a fiatalok nevelésének.

Bodó Márton elmondta: eddig nagyjából az iskolák egynegyedének diákjai vettek részt a szolgálatban. A visszajelzések szerint a tevékenység révén javult a fiatalok önismerete, és könnyebbé vált számukra a pályaválasztás is – tette hozzá az OFI szakreferense.

Magyarországon ezt a fajta szolgálatot egy felmérés is indokolttá teszi. Az emberek hozzáállását a cselekvő, a panaszkodó és a lázadó kategóriában vizsgálták 27 országban. A magyarok a leginkább panaszkodóaknak bizonyultak, és a másik két kategóriában sem végeztek jó helyen. A felnőtté váló generációknak ezen mutatók javulásában segíthet a közösségi szolgálat – hangsúlyozta Bodó Márton.

Korrepetálás, meseolvasás, segítség a tűzoltóknak

Sokfajta közösségi szolgálat választható. Lehet például az iskolán belül a gyengébbeket korrepetálni, a szociális otthonokban, kórházakban az idősekkel beszélgetni, az óvodákban a gyerekeknek mesét olvasni. Emellett a hajléktalanok, fogyatékkal élők felkarolásától a tűzoltók munkájával való megismerkedésen át a hadisírgondozásig számos elfoglaltság számít közösségi szolgálatnak.

Mindehhez az intézmények és iskolák közötti együttműködés is szükséges. A fővárosi önkormányzat például informatikai rendszert dolgoz ki a diákok szolgálatának segítésére, és az Országos Polgárőr Szövetség is keresi a kapcsolatot az iskolákkal, a többi között számítanak az iskolásokra az illegális szemétlerakók feltérképezésében – sorolta Bodó Márton.

{module Forrás: edupress|none}