Az Oktatási Hivatal (OH) szerint a tanároknak nincs szükségük külső segítségre a pedagógusminősítésnél portfóliójuk összeállításához, a rendszer bevezetésekor minden információt és segítséget megad a szaktárca. Kerekes Balázs, az OH projektigazgatója sajnálatosnak nevezte, hogy ennek ellenére „megannyi téves, a valóságtól távol álló értesülés látott napvilágot”.

 

Kerekes Balázs az MTI-nek január 20-án elmondta: az OH a 2012/2013-as tanévben kutatók közreműködésével kidolgozta a pedagógusminősítés eszközrendszerének alapjait. Az ágazat hazai és külföldi tapasztalatait egyaránt figyelembe vették és felhasználták, így a kompetenciaalapú értékelés illeszkedik a pedagógiai munka minősítésének legkorszerűbb nemzetközi gyakorlatához. 2014 végéig több ezer próbaminősítést tart az OH, és ezek tapasztalatai, a résztvevők észrevételei és javaslatai alapján alakítják ki a szakértők a pedagógusminősítés végleges tartalmi elemeit, eszközeit és eljárásrendjét – ismertette a projektigazgató.

Hangsúlyozta: a minősítési rendszer bevezetésénél az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) elsődleges szempontként fogalmazta meg a fokozatosságot, minden érintettnek elegendő időt biztosítva a felkészüléshez. A jogszabályoknak megfelelően első körben a legalább 14 év szakmai gyakorlattal és szakvizsgával rendelkező pedagógusoknak teszi lehetővé, hogy 2014. április 30-ig elkészítsék és feltöltsék portfóliójukat. Ez lehetőség, nem kötelezettség – emelte ki. A minősítéshez 14 dokumentumot kell feltölteni. Aki ennek eleget tesz, az ideiglenesen a Pedagógus II. fokozatba kerül. A feltöltött portfóliók tartalmi értékelése kizárólag fejlesztési célokat szolgál. A személyre szabott visszajelzések segítik a pedagógusok felkészülését a későbbi, teljes körű minősítésnél – mondta.

Az OH projektigazgatója kiemelte, a portfólió elkészítéséhez nincs szükség sok évvel ezelőtti óratervek, dokumentumok felkutatására, különleges informatikai felkészültségre. Az eljárás egyetlen olyan követelményt sem támaszt a pedagógusokkal szemben, amellyel eddigi pályájuk során ne találkoztak volna. Pályafutásukat egy 3-5 oldalas önértékelés keretében kell bemutatniuk – ismertette.

Kerekes Balázs elmondta: a portfólió egyes elemeihez kért önreflexiók lényege a pedagógus szakmai döntéseinek indoklása, az eredményesség ismeretében a döntések kritikus felülvizsgálata és a következtetések megfogalmazása, beépítése a napi gyakorlatba. Egy-egy rossz döntés és annak felismerése ugyanolyan értékes pedagógiai tapasztalat, mint a sikertörténet. Semmiképpen nem elvárás, hogy bárki valótlant állítson, jobb színben tüntesse fel magát – jelentette ki.

Mint mondta: a minősítésnél a szakértők a pedagógus kompetenciáit értékelik, a portfólió csupán az értékelés egyik forrása és eszköze. Az eljárás része az óralátogatás tapasztalatainak megbeszélése, értékelése. A minősítési folyamat végén a portfólióvédés szakmai párbeszéd lesz a pedagógus és a minősítésben részt vevő szakértők között – tette hozzá.

Kifejtette: a dokumentumok abban az esetben adnak valós képet a tanár kompetenciáiról, ha azokat maga készítette. Hozzátette, a szellemi alkotások felhasználására vonatkozó jogi és etikai szabályok betartásával mások által készített dokumentumok, óratervek, vázlatok, fotók is lehetnek a portfólióban, abban az esetben, ha azok az illető pedagógiai munkájának részét képezik.

Az OH projektigazgató elmondta, decemberben megjelent az Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez című kiadvány, amely segíti a rendelet, alkalmazását. Közérthetően támogatja a pedagógusok, az intézményvezetők, valamint a minősítésben részt vevő szakértők munkáját. Az általános útmutató 2014 első negyedévében további szakterületekre, szaktantárgyakra érvényes egyedi tartalmakkal egészül ki – mondta.

Kerekes Balázs kitért arra, hogy a közelmúltban megjelentek olyan „magánkezdeményezések”, amelyek pénzért ajánlanak segítséget a portfólió összeállításához. Semmi szükség arra ugyanakkor – mondta -, hogy a pedagógusok portfóliójuk elkészítéséhez fizetős tanfolyamokat vegyenek igénybe. Egyrészt a minősítési eljárást az OH csaknem egy évig teszteli és továbbfejleszti, így sem szakmai okok, sem az idő sürgetése nem indokolja a szolgáltatás létjogosultságát. Másrészt az Emmi és háttérintézményei minden szükséges információt és támogatást megadnak a minősítéshez – jelentette ki.

A projektigazgató hangsúlyozta: az OH kiemelt figyelmet fordít a tanfelügyeleti és pedagógusminősítési szakértők képzésére is, még idén ötezer szakértőt készítenek fel. A képzési követelményeket sikeresen teljesítők kérhetik felvételüket a szakértői névjegyzékbe és szakértőként bekapcsolódhatnak a tanfelügyelet és a minősítés rendszerébe.

Kerekes Balázs azt is elmondta, a pedagógusminősítés részleteiről, az egyes szakterületekre érvényes egyedi tartalmak megjelenéséről a www.oktatas.hu oldalon vagy hírlevélből lehet értesülni. A hivatal külön emailcímet működtet a minősítéssel kapcsolatos konkrét kérdésekre (minosites@oh.gov.hu), mellett több tucat szakmai esemény, konferencia programjában szerepel a pedagógusok előmeneteli rendszere – mondta még az OH projektigazgatója.

{module Forrás: edupress|none}