Hány iskolát jelöljünk meg? Melyik iskolát rakjuk az első helyre? Mivel akarsz foglalkozni? Meddig akarsz tanulni?

Szeretnél inkább szakmát szerezni? Csupa olyan kérdés, ami a 14 évesek számára aktuális.

Válaszkeresés

A legnehezebb kérdés az, hogy melyik iskola legyen az első helyen, melyik az, amit legérdemesebb megjelölni. Több tényező is fontos: az az iskola legyen, ahova a diák leginkább be szeretne kerülni, vagy az, amelyikbe a legnehezebb bekerülni („hátha sikerül”), esetleg az, amelyiket a szülők szeretnének a legjobban? Ha a három válasz egybe esik, akkor könnyű a rangsor felállítása, de ha nem, akkor komoly viták alakulhatnak ki.

A diák nézőpontja:

Diákként két dolog van, ami igazán fontos. Az egyik, hogy az érdeklődést kielégítse a választott iskola. Ha a történelem, a magyar érdekli, akkor nyilván nem fogja megfogni egy matek tagozatos osztály. Ha fodrász szeretne lenni, akkor nehezen fogják közgazdász sulira rábeszélni. iskolaválasztás

Másik fontos nézőpont az iskola hangulata: ez az a hely, ahol az elkövetkezendő négy évet töltik az emberpalánták. Amikor életkorilag a baráti kapcsolatok a legfontosabbak, ajánlatos egy olyan iskolát választani, ami jó társaságot, légkört ígér. Itt akkor kerülhet gondba a diák, ha ő maga sem tudja, hogy pontosan mi érdekli: némi önismeretre kell szert tenni, ahhoz, hogy legalább leszűkítsük a lehetőségeket.

Önismereti lehetőségek:

– Amennyiben az iskolában van iskolapszichológus, az ő segítségét is lehet kérni.

– Lehetőség van pályaválasztási tanácsadó igénybevételére.Ez ez első két megoldás azért előnyös, mert saját tapasztalat útján jut olyan ismeretekre a diák, amit a későbbiek során is tud kamatozatni.

– Az interneten elérhetőek pályaválasztási kérdőívek, melyek a megjelölt tulajdonságok és képességek alapján ajánl egy szakmát.

Szülők nézőpontja:

Van valami, amivel a szülők rendelkeznek, kamasz gyermekük pedig még nem: élettapasztalat. Már tudják mit jelent dogozni, megfelelni, olyan „szakmát szerezni, amivel el lehet helyezkedni”. Kétségtelenül fontos tényező. Ugyanakkor érdemes elképzeléseket a gyermek képességeihez igazítani, tehetségéhez, erősségeihez választani. Nagy segítség a gyereknek, ha szülei utat tudnak mutatni a szakma rengetegében. Az útmutatás nem egyenlő az út kijelölésével. Fontos, hogy a megjelölt iskolát sajátjának érezze a kamasz, mert jövőbeli motivációja függhet tőle.

Gyakran találkozunk olyan tanulókkal, akik matematikai problémákkal küzdenek (diszkalkuliások) és közgazdasági szakiskolába járnak. Ha megkérdeztük tőlük, hogy miért ezt a szakmát választották a válasz egybehangzóan az volt, hogy „mert jól keresnek.” Csakhogy azt nem vették számításba, hogy ezt az iskolát nem lesznek képesek elvégezni, vagy ha felmentések után mégis, nem tudnak majd a szakmában a munkáltató elvárásainak megfelelően teljesíteni.

Szülőként azért nehéz az iskolaválasztás, mert a gyermekünk képességeinek figyelembevétele mellett, jó azt is tudni, hogy mik a piaci igények (az interneten több adatbázis elérhető), de nehéz figyelembe venni azt, hogy mik lesznek az igények, mire a csemete befejezi az oktatást.

Az iskola kiválasztása egy közös döntés, aminek a meghozatala vitákhoz is vezet. A döntés azonban nem végleges: az iskolák átjárhatóak, ha nem felelt meg az iskola, nyugodtan át lehet gondolni korábbi döntésünket.

 

Forrás:Kamaszpanasz.hu