Arató László – a Magyartanárok Egyesületének elnöke- már évek óta a magyar érettségi napján beül egy terembe, hogy kitöltse a diákokkal egy időben a feladatsort. Ezt nemcsak azért csinálja, mert érdekli, hanem azért is, mert ilyenkor ő az ügyeletes nyilatkozó. Szerinte idén megoldható, jó feladatokból állt a középszintű érettségi.

 

 

„A szövegértési feladatot kifejezetten jónak tartom. Tavaly jóval könnyebb volt ez a része az érettséginek, de az idei kellőképpen nehéz volt. Sokszínű kérdésekkel, tényvisszakereső, összekapcsolódó elemeket is kérő feladatokkal. Ráadásul segítségképpen még az is szerepelt benne, hogy a szöveg melyik bekezdésében keresendők a válaszok. Talán egyetlen kivételesen nehéz kérdés volt, a 7/b, ahol a szerző neve Epikurosz, szerintem erre nagyon kevés jó megoldás fog születni” – mondta Arató László, a Radnóti Miklós Gimnázium vezető tanára az NLCafénak.

Az érettségi második része a szövegalkotás: érvelésnél Csoóri Sándor Nomád naplójából kaptak egy szövegrészletet a diákok, ha nem ezt választották, akkor a művek értelmezésénél Tamási Áron Szerencsés Gyurka című novellája várt rájuk. És ha ez sem tetszett, akkor maradt az összehasonlító elemzés: Vörösmarty Mihály Liszt Ferenchez és Illyés Gyula Bartók című alkotását lehetett összehasonlítani.

Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke szerint elegendő idejük volt a diákoknak megoldani a feladatokat, ez tehát nem nehezítette az érettségizők dolgát. A feladatsor második részében, az esszéírásnál várhatóan Tamási Áron Szerencsés Gyurka című novelláját választották a legtöbben.

„Tűpontos kérdés, remekül megfogalmazva, az idei novellaelemzés sokkal könnyebb volt, mint a tavalyi vagy a tavalyelőtti. A novellában könnyen észrevehetők a népmesei jellemzők, jó választás volt, biztosan sokan ezt is választották. A novella humoros, könnyen emészthető, ezzel a feladattal minden rendben volt. Én már beszélgettem a diákokkal a folyosón, simán meg tudták oldani a feladatokat. Persze mi egy kiemelten jó iskola vagyunk, de nem hiszem, hogy ezzel a novellával más iskolák tanulói nem boldogultak ugyanilyen jól.

A mai diákoknak nem feltétlenül szerencsés két ilyen pátosszal telt közösségi óda. Mindkettő hosszú vers, tehát sokat lehet írni róla, a megszólítások, felszólítások párhuzama egyértelmű. Mindkét vers rapszódia jellegű, szerintem ez is könnyen észrevehető. A feladat megfogalmazása azonban nem szerencsés, a hatás szót kár volt beletenni. Bár a diákok tanulnak Bartókról és Lisztről, azonban nem hiszem, hogy mindenki pontosan ismerné a két zeneszerző műveinek hangulatát, hiszen a versek a zeneszerzők stílusát próbálják leírni. Jó lett volna egy kreatív kérdés ezekhez a versekhez, például, hogy te milyen zenét képzelsz el ezekhez a művekhez?

„Az érvelésnél egy Csoóri-esszét kellett megvizsgálni, szerintem a szöveg nagyon jó, de egy kicsit elvont egy 18 évesnek, ezért nem mindenkinél indítja be a gondolkodási folyamatot. Az nem túl szerencsés, hogy ellene is kellett érvelni, ugyanis nehéz kétségbe vonni a kérdezés fontosságát és hasznosságát. Ráadásul hivatkozni kellett más irodalmi műre is; szerintem erre csak a legjobb tanulók képesek, hivatkozni lehet Platón Dialógusaira vagy az Ótestamentum Genezis könyvére” – emelte ki Arató László az NLCafénak.

Mit gondolnak a diákok?

Mátrai Eszter a szentendrei Móricz Zsigmond Gimnáziumban írt középszintű magyar érettségit. „Nagyon örülök, mert egyszerű volt az idei érettségi, könnyen és gyorsan meg tudtam oldani. Holnap jön a matek, az egy kicsit félelmetesebb… Remélem, minden ilyen jól sikerül, mint a magyar!”

Eszter azt a taktikát választotta a szövegértésnél, hogy mindig visszatért a megjelölt bekezdésekhez, és az alapján írta be a válaszokat. Bőven végzett egy óra alatt, és az egész írásbelit befejezte már 11-kor. Az esszékből Tamási Áront választotta, mert a novellaelemzést gyakorolták legtöbbet a gimiben, abban érezte magát a legbiztosabbnak. 5 oldalt lehetett teleírni, kicsit többet írt, mint négy oldal, de szerinte ez elég lesz. Minden kérdés érthető és világos volt számára, nagyon lelkes, hogy az idei érettségi első napja ilyen könnyű volt. Két osztálytársával is beszélt, akik emelt szinten érettségiztek magyarból, ők viszont panaszkodtak nagyon, mert a Bánk bánból sokat és részletesen kérdeztek.

 

Forrás: http://www.nlcafe.hu/ezvan/20160502/magyar-kozepszintu-erettsegi/