Érettségi: hogyan érdemes tanulni az utolsó pillanatokban?

Május 27-én az utolsó írásbeli érettségiken informatika, művészeti és ének-zene tudásukról adtak számot a végzősök, hogy aztán egy hetes „szünet” után, június 5-től bizonyíthassanak a szóbeli megméretésen is.

„Amint a tanárok leadták az új anyagot az utolsó évben, elkezdtünk ismételni. Rengeteg feladatot oldottunk meg, az eddigi szóbeli érettségi tételekből feleltünk, a tanárok nem hagyták, hogy az utolsó pillanatra halasszunk bármit is” – meséli a végzős Eszter az érettségi-hajráról. A fiatal lány egy vidéki gimnázium utolsó éveseként elismerően nyilatkozik oktatói segítőkészségéről. A sok gyakorlás ellenére azonban az írásbeli érettségin nem várt nehézségekkel szembesülhettek a diákok. „A tananyag struktúrája évtizedek óta nem változott, ugyanabból a könyvből tanulnak a diákok, mint amiből mi is annak idején, elmélyült tudásra van szükség, ezt számon is kérjük (verstan, életrajz, memoriter), ám az érettségi másról szól. Tudni kell érvelni, önálló véleményt alkotni és megfogalmazni, idegen szövegről beszélni” – számol be tapasztalatairól Salga Imre, aki már négy éve tanít magyar nyelvet és irodalmat egy református gimnáziumban.

Akadnak pedagógusok, akik presztízskérdést csinálnak abból, hogy a diákok, akiket négy éven keresztül tanítottak, jól szerepeljenek az érettségin. Ők hetente akár 6-8 különórát is adnak, igénytől függően, vagy felzárkóztató, felkészítő szakköröket tartanak. Ugyanakkor általános tendencia, hogy a tanárok – még a harminc éve ugyanolyan nevelési elveket valló, a jól bevált tanítási módszereket alkalmazó szigorú pedagógus is – mindent megtesz, hogy a keze alól kikerülő ifjak minél jobban teljesítsenek. Ám a „régi motorosok” nincsenek könnyű helyzetben, ők ugyanis még más rendszerben gondolkodnak. „Nehezebb meggyőzni azt, aki húsz éve tanít, hogy kevesebb verset vegyenek órán, és foglalkozzanak többet a szövegértéssel” – véli Imre, hozzátéve, hogy a sokat olvasott diákok közül, akik a felkészülés során hibátlan szövegértési feladatokkal rukkoltak elő, alig akad olyan, aki a középszintű magyar írásbelin elérte a 90 százalékot.

Az emelt szintű érettségin ráadásul más típusú feladatokkal szembesültek a végzősök, mint amire számítottak: magyar nyelv- és irodalomból műveltségi feladatsor, műelemzés, reflektálás egy tanulmányrészletre, fiktív olvasói levél megírása várt az érettségizőkre, míg történelemből 60 százalékban magyar, 40 százalékban egyetemes történelemhez kapcsolódó feladatokat kellett megoldaniuk. Középszinten hangsúlyos szerepet kapott a szövegértés és a műelemzés. A tanárok szerint az új rendszer egyik hátulütője, hogy nincsenek segédanyagok – például szövegértési munkafüzet –, amelyek célirányosan felkészítenék a diákokat az érettségi-típusfeladatokra.

Forrás:hvg.hu

Adnow banner

loading...

Ciráda zenekar - Hazám hazám

 

Facebook diákmeló - Box Middle
Hasznos Linkek (D)

A témához kapcsolódó oldal(ak) címét küldje el nekünk!

LINKAJÁNLÁS


Online Toborzás hírek
Új lap - 1