Miért használjuk az interaktív táblát? Tizenhárom okMiért használjuk az interaktív táblát?
Tizenhárom ok

A különböző prezentációs eszközök egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek azon oktatók körében, akik ötleteket és információt akarnak megosztani diákok kisebb-nagyobb csoportjaival.

Az interaktív alkalmazások nagyon felkapottak azon oktatók körében, akik a technika segítségével akarják bevonni diákjaikat a tanulásba. Az elektronikus interaktív tábla egy olyan eszköz, mely egyesíti mindezeket a tulajdonságokat közös tanulási élményt nyújtva ezzel kisebb és nagyobb csoportoknak, valamint lehetővé téve a távoktatást.

Olyan szinten kezdtem érdeklődni a táblák iskolai és könyvtári oktatásban történő felhasználása iránt, hogy a doktori kutatásom magában foglalja a tábla interaktív használatát a nyolcadik osztályos írás órán. A tanulmány statisztikailag jelentős fejlődést mutatott a diákok hozzáállásában mind a számítógépes és az írásos oktatás felé is. Az interaktív táblát használó tanárokra is kiterjesztettem a kutatásomat. Őket azokról a lehetőségekről kérdeztem, melyeket a tábla használata rejt magában. A kutatás eredményei nagyfokú elégedettséget mutattak az oktatás vezetőinél az általános iskolától egészen a felsőoktatásig.
Először is, mi is az interaktív elektronikus tábla? Ez egy olyan prezentációs eszköz, mely kompatibilis a számítógéppel. A számítógépes képek digitális projektorral kerülnek kivetítésre a táblára, ahol láthatóak és alakíthatóak lesznek. A felhasználó mind a számítógépen, mint a táblán keresztül kezelheti a szoftvert. A résztvevők hozzáadhatnak jegyzeteket és hangsúlyozhatnak toll vagy szövegkiemelő eszköz segítségével. Ujját egérként használva, a tanár vagy a diák egyenesen a tábláról futtathat alkalmazásokat. A számítógépen keresztül pedig még egy felhasználó táplálhat be adatokat. Minden jegyzet és rajz elmenthető vagy kinyomtatható és így szétosztható a csoport tagjai között.
Miért szeretem ennyire az interaktív táblát? A következőkben felsorolom lelkesedésem tizenhárom okát.
Az interaktív elektronikus tábla nagyszerű eszköze bemutatóknak. Kutatásom során rengeteg technológia tanár és szakértő nyilatkozott lelkesen a tábla használatáról az alkalmazottak képzésében és a számítástechnika órákon is ahhoz, hogy megtanítsák a diákoknak egy konkrét alkalmazás használatát. Mivel az előadó ujját egérként használva a tábláról futtathatja az alkalmazásokat, könnyű megmutatni az adott szoftverek fontos tulajdonságait. A lehetőség arra, hogy a táblára a stylus ceruza vagy az ujjunk segítségével írjunk lehetővé teszi, hogy rámutassunk a program fontos tulajdonságaira.
Az interaktív elektronikus tábla egy nagyon színes eszköz. A kutatások azt mutatják, hogy a diákok reagálnak az olyan kivetítésekre, ahol a színeket széles körűen alkalmazzák és a jelölés mind a toll mind a kiemelő alkalmazás esetében testre szabható, hogy így számos különböző szín kerüljön kivetítésre. A vonalak szélessége szintén állítható, tovább bővítve ezzel a különböző jelölési lehetőségeket.
A tábla remekül alkalmazható a különböző tanulási stílusokhoz. Az anyag manuális manipulációja útján tanulók például a tábla érintéséből és a táblán történő jelölésből profitálhatnak, míg a hallás után tanulók osztály szintű megbeszéléseket tarthatnak, a vizuális úton tanulók pedig láthatják, hogy mi történik, a táblán való kidolgozás folyamán.
A diákok minden korosztálya kedvezően reagál a tábla használatára. Az interaktív táblákat eredetileg az üzleti életben használták a csoportüléseken. Ahogy a népszerűségük növekedett az iskolában, a tanárok mindenütt sikerekről számoltak be mindenkinél, a legfiatalabb tanulóktól egészen a felsőoktatásban résztvevőkig. Én jelenleg végzős könyvtártudomány szakos hallgatóknál történő bemutatókhoz használom a táblát, mely ugyanolyan kielégítő eredményeket hoz, mint a korábbi felhasználás középiskolai tanulóknál.
A távoktatás remek felhasználási lehetőséget kínál az interaktív táblához. Mivel csatlakoztatható távolsági kommunikációhoz is, így egyszerre számos felhasználási téren lehet hasznos a felhasználóknak. Az egy számítógéppel felszerelt termek a tábla segítségével maximalizálhatják a korlátozott hozzáférés lehetőségeit. A tanulók együtt dolgozhatnak az egyének hozzájárulásával a táblánál és más résztvevőkkel a számítógépeknél és a csoport egyként beszélheti meg a tevékenységet. Igaz ugyan, hogy a tábla és a projektor beszerzése költséges, ugyanakkor a használata ebben a felállásban mégis költségkímélőnek tekinthető, mivel lehetővé teszi, hogy egy számítógépet több diák használjon egyszerre.
Az interaktív tábla remek eszköz a konstruktivista oktató számára. David Johanssen alkotta meg a „mindtool” (tanulást segítő számítógépes eszköz – a ford.) fogalmát azoknak az eszközöknek és alkalmazásoknak a meghatározására, melyek bátorítják a technológia felhasználását a diákok kritikus gondolkodásra bátorításában. A „mindtool”-ok tulajdonságai között megtalálhatóak az egyszerű felhasználhatóság, csoport interakció, és a használandó szoftver azonnali elérhetősége. Mivel a táblák bármilyen szoftverrel használhatóak, rendkívül alkalmazkodó képesek számos felhasználáshoz és nem igényelnek további szoftvereket. A kreatív felhasználásuknak csak a diákok és tanárok képzelőereje szabhat határt.
A tábla egy tiszta és megnyerő külsejű eszköz. Nincs többé krétapor vagy más melléktermék, mely határt szabhat a használatnak. Bár a tábla használható a hagyományos, szárazon letörölhető íróeszközökkel, mégis valószínűbb az elektronikus íróeszköz használata, legyen az akár stylus ceruza akár ujj, így nem igényel tisztítást.
A korlátozott motorikus képességekkel rendelkező diákok is élvezik a tábla használatát. Nagy méretének köszönhetően a diákoknak könnyebb a tábla megérintésével futtatni a programokat, mintha egeret használnának. Ugyanakkor a fiatalabb diákok tanárai is sikerekről számoltak be, ugyanis a gyerekek szívesebben írnak az ujjukkal a táblára, mint a stylus ceruzával.
Interaktív. A felhasználók közvetlenül részt vehetnek a használatban mind a számítógépnél, mind pedig a táblánál. Az általam leginkább kedvelt kombináció az volt, amikor a tanár a számítógépnél ült, a diákok pedig a táblánál voltak, ötleteket felvetve és fizikailag részt véve az ötletekben és tevékenységekben. Az egyén és számítógép között létrejövő interakció, a felhasználók a táblánál és a számítógép önmagában, ez egy egyedülálló és rendkívül rugalmas elrendezés.
Más perifériaeszközökkel is kompatibilis. Mind videó kameráról, mind pedig dokumentum kameráról történő képkivetítésre használtam már a táblát. A dokumentum kamerával az előadó olyan tárgyakat mutathat be, mint például egy mintadarab, és aztán a táblán jelölgetéssel emelhet ki tulajdonságokat, vagy címkézhet meg részeket. Mi egy sporttevékenység videofelvételével használtuk a táblát, melyen az edző megjelenéskor jelölgette a kivetítőn, hogy hol és mikor kellett volna bizonyos akciókat megvalósítani. Szkennelt képeket szintén nagyszerűen ki lehet vetíteni a táblára, majd ahhoz írott szöveget is hozzá lehet adni.
A tábla nagyszerű találkozókon és órákon, ahol a résztvevőknek szükségük van az anyagok nyomtatott példányára. A közös ötletgyűjtő tevékenység végén például, az eredményként létrejövő dokumentum kinyomtatható és szétosztható, valamint elmenthető a későbbi munkához.
A tábla nem más, mint egy „gyerek-mágnes”! Részt vettem kerületi technológiai vásárokon, PTO találkozókon és más alkalmakon is, ahol bemutattam az interaktív tábla használatát. Ez a tábla egyszerűen vonzza a gyerekek minden korosztályát. Azok a felnőttek, akiket az újdonság először magához vonzott, most azon kapják magukat, hogy módszereket ajánlanak a tábla használatának hatékonnyá tételére. A gyerekek egyszerűen csak minden adódó alkalommal használni szeretnék a táblát.
Több az interaktív tábla egyszerű játéknál vagy cselnél? A válasz egy hangosan visszhangzó igen! Megfelelő tervezéssel, felkészüléssel és képzéssel, ez egy nagyon hatékony oktatási eszköz, mely a tantárgyak és korosztályok hatalmas skálájához alakíthatóan alkalmazható.

 

írta: Dr. Mary Ann Bell

Forrás: iskola.okostabla.hu