Az oktatáspolitika többszereplős játék

A központosítás a rendszerben zajlik, a hazai oktatásügy lényegéből ered, az oktatáspolitikának pedig nem a kormányzat politikájának kellene lennie, hanem többszereplős játéknak - mondta Kozma Tamás, az Educatio folyóirat "Mérleg, 2010-2014" című számának vendégszerkesztője;

a készülő kiadvány az elmúlt négy év oktatásügyi folyamataira reflektál. A tematikus kiadványban megjelenő tanulmányokat október 10-én, műhelykonferencián ismertette az Eötvös Loránd Tudományegyetem Társadalomtudományi Karának Oktatás- és Ifjúságszociológiai Központja és a Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai szakosztálya.

 

Az oktatás központosítása nem új keletű történet, hiszen már az 1990-es évek óta zajlik, a folyamatra csak ráerősítettek az elmúlt évek intézkedéseivel – hangsúlyozta bevezető előadásában Kozma Tamás, a Debreceni Egyetem professor emeritusa, aki arra is kitért, hogy Magyarországon az államilag szervezett oktatás végére jó ideig az 1990-ben hozott önkormányzati törvény tett pontot, mely a tankötelezettség végrehajtását az önkormányzatok kezébe helyezte. Ez számukra számos előnnyel járt: Kozma Tamás már egy korábbi tanulmányában is kitért rá, hogy az önkormányzatok iskolafenntartóként önmagukat erősítik egyrészt azért, mert az iskola adja a település rangját, másrészt, mert hozzájárul annak életképességéhez.

Az intézkedés egyik eredményeként már nem volt központilag szabályozva a tanterv, a fenntartónak ugyanakkor nem volt joga meghatározni, hogy mit taníthat egy-egy pedagógus. Az önkormányzatisággal járó szabad iskolaválasztás sem hozta meg a várt eredményeket, ami Kozma Tamás szerint annak köszönhető, hogy a körzetesítéssel jobban fenn lehetett tartani a rendszert. Egyedül a jogi kontroll volt adott az új szisztémában. A decentralizáció megjelenésével ugyanakkor létrejöttek a centralizációs erők is, az önkormányzati irányítás ugyanis egyre több területen nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Kozma Tamás elmondta, hogy a központosítás visszahozása már az előző kormány tervei között is szerepelt, de a törvénymódosításhoz nem volt meg a kétharmados többség. Azt ugyanakkor kiemelte, hogy szerinte az oktatáspolitika nem a kormányzat politikája, hanem többszereplős játék – az lenne a helyes dolog, ha erre a politika szereplői is ráébrednének és engednék szóhoz jutni a szereplőket.

Az Educatio negyedéves folyóirat, mely évente közel hatszáz oldalon, mintegy nyolcvan szerzői ív közreadására vállalkozik. A lap 1994 óta minden kormányzati ciklus végén tematikus számot jelentet meg, amely összefoglalóan vagy esettanulmányok segítségével az elmúlt négy év oktatásügyi történéseire vagy folyamataira reflektál.

Adnow banner

loading...
loading...

Facebook diákmeló - Box Middle
Jelentkezz diákmunkára!
 
Ciráda zenekar - Hazám hazám

 

http://www.regijatekokkiallitasa.com/

 

Online Toborzás hírek
Új lap - 1