Mielőtt megismerkednénk a digitálistáblák egy-két különleges alkalmazási lehetőségével, beszéljünk még fontos, és az oktatást segítő, modern , az interaktív tábla digitális környezetébe illő eszközökről, megoldásokról.

Messze még a papír mentes világ
Gondolatok a nyomtatók kapcsán

Örömteli dolog, hogy a digitális írásbeliség magával hozza a papírfelhasználás csökkenését, azonban ez nem jelenti azt, hogy többé ne kellene pl. nyomtatót használnunk.

Jól jöhet az oktatás során, ha ki lehet nyomtatni például a személyre szabott tesztfeladatokat a feleltető rendszerek használata közben, vagy – ahelyett, hogy az egész óra a jegyzetek körmölésével telne, – az óra / előadás végén csak egyszerűen kinyomtathatjuk a tanár / oktató óra közben készített jegyzeteit, amit a diákok, hallgatók összefűzve átvehetnek (megvehetnek) az előadás után.

Technológiai szempontból többféle nyomtató létezik, de oktatási környezetben, ahol nagyobb mennyiségben kell nyomtatni, csak a lézernyomtatók jöhetnek számításba. Ezt elsősorban a lézernyomtatók gyorsasága, jó felbontó képessége és alacsony fajlagos nyomtatási költsége indokolja.

Természetesen minden egyes interaktív tábla számítógépéhez lehetne egy-egy printert is csatlakoztatni. Azonban a nyomtatók ésszerű felhasználási lehetősége az, amikor egy oktatási intézményben egy vagy több, a számítógéphálózaton elérhető, központi, nagyobb teljesítményű, többfunkciós digitális nyomtatót, másológépet használunk.

Ilyen eszközök alkalmazásával (színes) nyomtató/másoló/szkenner/fax funkciókat lehet elérni, teljessé téve ezzel az interaktív oktatástechnika folyamatát.

Dokumentumkamerák
a digitális kor írásvetítői

A digitalizált tartalom előretörése mellett mindig is megmarad az igény a kézzelfogható „valódi” tárgyakat, dokumentumokat (könyvek, nyomtatványok, újságok, kézzel írott jegyzetek…) kivetíteni, megjeleníteni képes eszközökre.

A 90-es évek elején az iskolákban megjelenőírásvetítők komoly oktatástechnikai előrelépést jelentettek az addig kizárólag a táblára írt, rajzolt információ átadás gyakorlatához képest.

 

 

A dokumentumkamera (prezenter, vizualizátor) egyfajta digitális, korszerű kiváltója az írásvetítőknek, számtalan előnnyel és lényegi különbségekkel.

Az ilyen eszközökbe speciális videokamerát építenek és egy vagy több külső fényforrást, ami megfelelően megvilágítja a kamera alá tett, és kivetítendő tárgyat.

Alkalmas a nem elektronikus dokumentumok illetve tárgyak képének projektorhoz, – USB-n keresztül – számítógéphez való továbbítására, és ezáltal pl. interaktív táblán való megjelenítésére.

 

Az interaktív táblával való ismerkedést, és a digitális tananyagokra való átállást megkönnyítheti ha meglévő írásvetítő fóliasorozatainkat vetítjük ki a segítségével.

A legtöbb modellhez tartozó szoftver lehetővé teszi pillanatfelvételek készítését és a programból vezérelt nagyítást (pl. 16x digitális zoom) és a képek letöltését, későbbi felhasználását például digitális tananyagban.

Különösen kényelmes és hatásos lehet, ha mindezt a digitális tábláról végezzük!

Nagy előnye a dokumentumkamerának, hogy a dokumentumokat közvetlenül a kamera alá tehetjük, mert azokat nem kell előbb átlátszó fóliára másolni.

Tárgyakat pedig akár oldalról is megvizsgálhatunk, ha olyan kameránk van, amely könnyen bármilyen térbeli pozícióba állítható, tekerhető, rugalmas kameratartó állványa segítségével.

Vizsgálhatunk vele akár bogarakat, növényeket, érméket… olyan dolgokat, amiket hagyományos írásvetítővel nem lehetne.

Digitális mikroszkópok
Parányi világ – óriási ámulat

A digitális mikroszkópok lehetővé teszik parányi objektumok digitális képének számítógépen, és így akár interaktív táblán való megjelenítését.

A digitális mikroszkópoknak két fajtája létezik.

A valódi digitális mikroszkópban képdigitalizáló chip (CCD) található. Ezek léteznek kézi és asztali kivitelben. A kézi mikroszkópok egy USB kábellel csatlakoznak a PC-hez és egyszerűen kézben tartva is lehet használni őket.

Gyakorlatilag ilyenkor úgy működnek, mint egy digitális nagyító. 

Ezzel szemben a kombinált megoldásban egy hagyományos mikroszkóp optikája lecserélhető egy illeszkedő digitális videokamerával, ezért hívják digitális mikroszkópnak.

Már az egyszerűbb digiszkópok szoftvere is lehetővé teszi, hogy a látott képet akár 200x-ra nagyítsuk és azt fényképként rögzítsük, a fényképen pedig bizonyos szerkesztési műveleteket hajtsunk végre. Egyes modellekben videofelvételt is készíthetünk a látottakról.

Vannak kimondottan iskolai célra kifejlesztett típusok, kész szettek, amelyek rendkívül jól használhatók parányi élőlények, növényi és állati szöveti metszetek tanulmányozására. A fényképként, vagy videoként rögzített fájlok remekül beilleszthetők digitális tartalmakba.

A komolyabb készülékek akár tudományos munkára is használhatók.

A digitális mikroszkópos oktatás lehetőséget ad arra, hogy a tanulók/hallgatók egyidejűleg ugyanazon készítményt vizsgálják, miközben a tanár pl. az interaktív tábláról vezérelve magyarázza el a látottakat és végül, hogy az érdekesnek, fontosnak ítélt képeket rögzítsék és feldolgozzák.

Webkamera az oktatásban
A „nagy testvér” hasznossá teszi magát

Az interaktív oktatástechnika egy érdekes lehetősége a hálózati vagy webkamerák alkalmazása az oktatásban.

Az óraközi munka rögzítése egy digitális kamerával, majd annak visszajátszása az interaktív táblán lehetőséget ad a tanulók szerepjátékának elemzésére, megbeszélésére.

Egy másik alkalmazási lehetőség a kamerával felvett kép élőben való továbbítása egy másik osztályba, iskolába, vagy akár a földgolyó túlsó oldalára. Erről még ebben a cikkben többet is olvashat.

Ezek a kamerák tipikusan IP alapú, hálózati eszközök, és lehetőséget adnak arra, hogy megfelelő biztonsági beállítások mellett, egy egyszerű webböngészővel bárhonnan elérjük őket.

A kiválasztásnál a képfelbontás, a zoomolási lehetőség, a beépített vagy külső mikrofon/hangszóró alkalmazása és az installációs igények játszhatnak szerepet. 

Vezeték nélküli (wireless) megoldások
A sok eszköz nem feltétlenül jelent kábeltengert

Az előző ábrából jól látható, hogy számos hasznos digitális eszközt lehet az interaktív tábla kapcsán bevonni az oktatásba.

Ezen eszközök egyidejű használatának korlátját jelentheti a számítógép kapacitása, kiépítettsége (USB csatlakozási lehetőségek száma) és persze a kábeltenger, ami az eszközök csatlakoztatásával jár.

A korszerű technológia azonban lehetővé teszi, hogy egyre több vezeték nélküli megoldással éljünk, így csökkentve a kábelek kavalkádját és könnyebbé téve az eszközök használatát.

Egér és billentyűzet

A drótnélküli egér és billentyűzet nem újdonság és az interaktív oktatásnál is hasznát vehetjük.

A vezeték nélküli egérrel távolról is vezérelhetjük a táblát (valójában a számítógépet) és a mobil klaviatúrával kényelmesen gépelhet a tanár vagy a diákok, a táblán futó, – mondjuk – Excel alkalmazásba.

Könnyedén használhatják mozgásukban korlátozott felhasználók is.

Az egér- és billentyűfunkciókat tekintve, ezek a hordozható eszközök nagyon sokféle kényelmi és praktikus megoldással vannak felszerelve. Választanunk igényeink alapján kell.

Mint minden vezeték mentes eszköznél, itt is a hatótávolságot (általában nem több, mint 5-10 méter) és az energia ellátást, az akkumulátorok tölthetőségét kell szem előtt tartani.

Gyakori használat esetén előnyösek azok a modellek, ahol USB csatlakozóról tölthető, tartalék akkumulátort is adnak az eszközökhöz.

Levegő”egér, térbeli egér

A vezeték nélküli egerek egy különleges változata drótnélküli, úgynevezett „levegő”egér, amelyet úgy is tudunk használni, hogy azt a levegőben tartjuk.

Nem szükséges hozzá tehát egér alátét, vagy bármilyen sík felület, mert az egérbe épített mozgásérzékelő a kézmozdulatokat természetes, gyors válaszidejű kurzormozgássá alakítja. Az egér távirányítóként is funkcionál.

Audio programokban a hangerőt például jobbra vagy balra tett mozdulattal szabályozhatjuk. A zeneszámok között egy csuklórándítással válthatunk.

Használata rövid idő alatt elsajátítható, megszokható, és ideális segítője lehet olyan előadóknak, akik szeretnek az óra vagy előadás alatt mozogni.

Interaktív tábla vezeték nélkül

A legtöbb gyártó ma már olyan típusokkal is előáll, amelyek eleve vezeték nélküliek, vagy egy csatlakozó modul segítségével azzá tehetők. Ilyenkor a tábla Bluetooth kapcsolaton keresztül csatlakozik a számítógéphez.

A vezetékmentes táblákkal kapcsolatosan fel szokott merülni az aggály, hogy vajon nem lesz-e lassúbb a tábla reakcióideje.

Reakcióidő alatt azt értjük, hogy milyen hamar reagál a tábla a tábla felületén végzett műveletekre (írás, vezérlés, objektum mozgatás…).

Tapasztalatok azt mutatják, hogy ezzel nincs probléma: nem lehet észrevenni a vezetékes és drótnélküli megoldások közötti különbséget.

A mobil interaktív eszközök is lehetnek vezeték nélküliek. Ez rendkívül kényelmessé teszi az előadások előkészítését, mert a vezetékek nem zavarják az előadót, és nagyon könnyen és gyorsan össze lehet állítani az előadás technikai elemeit.

Mint általában, ezek a készülékek is kb. 10 méteres hatótávolságra vannak tervezve.

A legjobb modellekben külön hangsúlyt fektetnek az interferencia megakadályozására, azaz arra, hogy más, hasonló frekvencián (2,4 GHz), egyszerre működő készülékek ne zavarhassák egymást.

Vezeték nélküli projektorok
Újszerű oktatási lehetőségek

Különösen korszerű (oktatás)technikai összeállítást kapunk, ha a vezeték nélküli interaktív eszközünkhöz egy drótnélküli projektort használunk.

A legfejlettebb kommunikációs protokollt használó vezeték nélküli WiFi technológiáknak és a hitech adattömörítési eljárásának köszönhetően video-, és adatfájlok (PowerPoint) hanggal együtt teljes mértékben vezetékmentesen továbbíthatók a számítógépről, bármilyen kiegészítő eszköz – külső vezeték nélküli adapter, audio- vagy videókábel – használata nélkül.

Ezek a projektorok lehetnek aktatáskában elférő, kompakt, könnyű, a szolgáltatások gazdag választékát kínáló kivetítők is, amelyek nagyszerűen használhatók előadó- és osztálytermekben, vagy nagyobb teljesítményű nagy előadókban, konferenciatermekben használatosak, ahol akár a mennyezetre is szerelhetők.

Modelltől függően a projektorok széles látószögű lencsével rendelkeznek, így a vetítési távolság akár nagyon rövid is lehet.

Akár 16 PC is csatlakozhat egyszerre

Egy elképzelt osztályteremben vagy egyetemi előadóban, ahol a diákok saját laptopjukat használják, érdemes belegondolni abba a lehetőségbe, amit a modern, vezeték nélküli projektorok nyújthatnak az oktatástechnikában. 

Lehetőség van arra, hogy 1 projektorhoz párhuzamosan akár 16 számítógép is csatlakozzon bármiféle vezetékezés nélkül, mivel ezek a projektorok egyszerre több számítógép adatait is képes feldolgozni, illetve megjeleníteni.

A képernyő használata megosztható. A kivetítés különböző módokban lehetséges: pl: 4 ablakos, 4 ablakos index, 16 ablakos index.

Ezzel megoldható a több számítógépen található információ, adat egyidejű összevetésére, kiértékelésére. Egy házi feladat/vizsgamunka megbeszélésen egymás mellé rendezhetjük a tanulók munkáit.

Inter-interaktív táblák
Az internet nem csak egy irányban járható

A csoportos együttműködés egy újabb dimenziója nyílik meg azzal, ha az internetes kapcsolatunkat kétirányúvá tesszük! Ez azt jelenti, hogy nem csak arra használjuk a netet, hogy onnan tartalmakat töltsünk le, információt gyűjtsünk, stb., hanem mi magunk is megjelenünk a neten.

 

 

 

Egyes táblaszoftverek beépített programjai támogatják a tartalommegosztást, a belső hálózaton és/vagy az interneten keresztül.

Lehetőség van arra, hogy a táblán folyó munkát jelenidőben „közvetítsük”, előadásunkra, óránkra közreműködőket vagy csak egyszerű résztvevőket hívjunk meg.

Ezt a funkciót sokféleképpen lehet kihasználni: a szomszédos tanterem, a városban vagy az ország bármely pontján lévő másik iskola, sőt akár egy külföldi „testvériskola” diákjait, pedagógusait is meghívhatjuk „élő” adásban.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a résztvevők számítógépükön illetve saját interaktív táblájukon az esemény időpontjában láthatják az előadói táblán zajló eseményeket.

De nem csak láthatják, hanem – előadás közben – ahhoz hozzá is tehetik saját tartalmukat… írhatnak rá, szerkeszthetik azt.

Képzeljük el azt a diákot, akit betegsége egy darabig házifogságra ítél. Ha van otthon internet kapcsolata, akkor mégis jelen lehet az órán, ennek a netmítinges kapcsolatnak köszönhetően.

A kapcsolatot kiegészítve képpel és hanggal egy szabályszerű, mini videokonferencia megoldáshoz jutunk. Ezt könnyen megtehetjük pl. az ingyenes Skype használatával, úgy, hogy egy, az előzőekben vázolt webkamerát kapcsolunk a számítógépünkhöz.

Egy ilyen élő kapcsolat kiváló lehetőséget nyújt arra is, hogy a pedagógusok például élőben, közösen fejlesszenek digitális tartalmakat, tananyagokat.

Ki mondta, hogy a tábla csak a falon lehet?
Érdekes ötlet a tábla asztalszerű használata

Ha a táblát vízszintes síkba fektetjük, és a projektorral felülről világítjuk meg, akkor egy interaktív terepasztalhoz jutunk, ami számtalan új, játékos oktatási lehetőséget rejt magában.

A „játékosok” a táblát körülállva egészen új együttműködési utakat kínál és még inkább csoportos élménnyé változtatja az oktatást.

Ilyen fekvő interaktív felületet egyébként egyszerűen kialakíthatunk egy mobil interaktív eszközzel is, nem kell ahoz a táblát sem mozgatnunk. A lényeg a fekvő pozíción van, ami új dimenziót ad az interaktív eszközök használatának.

Interaktív faliújság
Hírek, amiket mindenki elolvas

Egy plusz tábla beállításával, vagy egy mobil interaktív eszközzel, amit bármilyen sík felületre alkalmazhatunk, kialakíthatunk az iskolában, oktatási intézményben egy interaktív faliújságot, vagy hirdetőtáblát.

Ez, akárcsak a tantermekben lévő társaik, hihetetlen módon meg tudják növelni az érdeklődést az információ iránt, amit át akarunk adni.

Biztosak lehetünk abban, hogy a tanulók, az iskolába bejáró szülők(!) élvezettel, ha nem tülekedve fogják használni a táblát és olvasni az információkat.

Az interaktív faliújság, hirdetőtábla megoldásnál praktikusan olyan rendszert érdemes alkalmazni, ami újjal is vezérelhető.

Interaktív oktatástechnika
Szép, szép, de mibe kerül ez nekünk?

Az interaktív táblákkal foglalkozó cikksorozatunk következő, egyben utolsó részében áttekintjük az interaktív eszközrendszer végső kiválasztására befolyással bíró anyagi, és egyéb szempontokat és összegezzük, hogy mibe is kerül végső soron a korszerű oktatástechnika.