A kisiskolás gyerek nem maradhat egész délután egyedül otthon. Milyen lehetőség jöhet még szóba a napközin kívül, ha a szülő dolgozik?

Suli után

A tanítási órák délben véget érnek, és nem mindegy, hogyan telik el a nap második fele. Dr. Székács Eszter gyermekpszichológus szerint ne csak arra figyeljenek a szülők, hogy hány nyelvet tanítanak majd a gyereknek valamelyik elit intézményben, hanem arra is, vajon biztosítottak-e délutánra a jó társas elfoglaltság feltételei.

Legyen lehetőség a nyugodt, elmélyült tanulásra épp úgy, mint a mozgásra. Még a felnőttek is nehezen viselik a munkahelyen töltött hosszú órákat. A gyerekek számára ennél is keservesebb az úgynevezett „mozgáskorlátozott” állapot.

A szakember szerint a kicsinek pihentnek kell lennie, tehát ne csak tanuljon, mert akkor a mozgáshoz érzi fáradtnak magát. Viszont ne is rohangáljon egész délután, hiszen ha elmarad a leckeírás, annak másnap látja kárát az iskolában. Tehát el kell dönteni, ki vigyáz a kisiskolásra délután. A három „N” – napközi, nagymama, néni – közül azt kellene választani, amelyik a legjobban megfelel a gyerek igényeinek.

Tari Mária négy lánya közül már három iskolás. Úgynevezett alternatív módszerrel tanító intézményt választott a család a gyerekeknek. Döntésükben az is szerepet játszott, hogy a délutáni foglalkozások beépülnek a tanrendbe, tehát nincs külön napközi, hanem hosszú szünetekkel, játszótéri vagy udvari mozgással tarkítva, délután négyig tartanak az órák. Csak ezt követően veszi át az épületben maradó csapatot a napközis pedagógus.

Szavazatok a napközire

Mindig imádta egymást Csorba Györgyi és az unokája. Laci másodikos, és azt kérte, hogy jövőre már ne kelljen a nagymamával maradnia. Annyi izgalmas délutáni kalandból kimarad, mert nem jár napközibe. A félénk, gyenge fizikumú kisfiú számára az iskola kezdetén jó megoldásnak tűnt, hogy a nagyi kicsöngetéskor ott áll a kapu előtt.

Az ideális nagyszülők

Valóban sokkal tartalmasabb az otthoni ebéd, és utána még pihenni is lehet. Mostanra viszont kirekesztettnek érzi magát, hiszen egyedül még nem engedik el egymáshoz a gyerekeket, így a barátkozás, a közös játék helyszíne is az iskola – tanítás után.

Golbács Liza friss diplomával néhány hónapig helyettesített egy iskolában, majd szerződése lejártával munkanélküli lett. Az egyik anyuka ekkor megkérdezte tőle; nem foglalkozna-e a tanulási nehézségekkel küzdő kislányával. A gyerek eredményei látványosan javultak, mire más szülő is vitte Lizához a gyerekét.

Igaz, anyagi áldozattal jár az efféle megoldás, ám a szakemberek szerint nagyon sok gyerek küzd apró, könnyen korrigálható, a tanulás folyamatát hátráltató gondokkal.

A kipróbált módszerek gyakoroltatásával hamar elmúlnak az írás-, olvasási- vagy számolási nehézségek, ám erre nem minden szülőnek van ideje. Ilyenkor érdemes mérlegelni a külső segítség lehetőségét, mert ezzel valószínűleg megtakarítható a későbbi magánórák költsége, továbbá a gyerek számára nem válik állandó kudarcélménnyé az iskola – és ez sokkal fontosabb szempont.

Czanik Mária

Forrás: nana.hu