Mit sportoljon a gyermek, ha asztmás?

 A fizikai aktivitás súlyos asztmás rohamok előidézője lehet. A sport azonban nélkülözhetetlen a szervezet egészséges fejlődéséhez, s nem utolsó sorban a gyermek szocializációjának fontos eleme. Milyen mozgásformát válasszunk asztmás gyermekünk számára, melyet betegsége mellett is nyugodtan űzhet?

A sport nem csak veszélyeket hordoz magában a kis asztmás beteg számára. A társas élmény, a csapatjáték pozitív élménye mellett erősíti a tüdők működését, így fokozza hatékonyságukat.

Mindössze néhány óvintézkedés és máris kezdődhet a játék.

 

Mielőtt bármilyen megerőltető mozgáshoz fognánk, győződjünk meg róla, hogy a beteg állapota megfelelően kontrollált. Ez azt jelenti, hogy a gyermeknek nincsenek rendszeres tünetei, gyakran ismétlődő rohamai.

 

A sportolás megkezdése előtt konzultáljunk kezelőorvosunkkal, aki ellenőrizni fogja a betegség kezelésére szolgáló szerek hatékonyságát, s segítséget nyújthat abban, hogy ezeket a készítményeket hogyan használjuk sportolás előtt, alatt és utána.

 

Az aerob jellegű, nagy állóképességet igénylő, intenzív mozgásformák nem ajánlottak asztmás betegségtől szenvedők számára. Éppen ezért kerülendő a kosárlabda, kerékpározás, jéghoki, hosszútávú futás, a rögbi és a futball.

 

Ritkán okoznak asztmás rohamokat a baseball, a golf, az úszás és a rövidtávú futás.

 

A megfelelő sport kiválasztásánál fontos figyelembe vennünk az adott gyermek életkorát is. A kisebb gyermekek rosszullét esetén egyszerűen abbahagyják a tevékenységet, s azonnal jelzik, ha nem érzik jól magukat.

 

Nagyobbak esetében az életkori sajátosságok miatt számolnunk kell a versenyszellem megjelenésével, az asztmás gyermek is szeretne társaihoz hasonló eredményt produkálni. Ennek érdekében hajlandó elnyomni kezdődő tüneteit, figyelmen kívül hagyni a betegség sport közben jelentkező kellemetlen hatásait. Ilyenkor mindig fokozottan ügyeljünk, hogy észre vegyük az intő jeleket, s a kezelőorvossal változtassunk a gyógyszerek összetételén, amennyiben szükséges.

 

Sportolás előtt szánjunk időt a bemelegítésre, majd az intenzív mozgást követő levezető gyakorlatokra, így segíthatjük a rohamok kialakulását, az eddzettség növelését.

 

A hideg idő, a magas légszennyezettség, vagy pollenkoncenttráció mind-mind rohamok előidézői lehetnek, tartsuk ezeket a tényezőket szem előtt, sportolás esetén is.

 

Csak egészséges gyermek tornázzon. A meghűlés és egyéb légúti betegségek tovább rontják az asztmás páciens állapotát, így a mozgással várjunk a teljes gyógyulásig.

 

Használjunk rendszeresen peak flow meter-t a légzés pillanatnyi állapotának, a hörgők tágasságának méréséhez. A tüdő működésének rendszeres mérésével a rohamok is könnyebben megelőzhetők.

 

A tanárok edzők, sportolás során a gyermekünket felügyelő felnőttek részére készítsünk listát, mely tartalmazza az asztmás roham esetén való tennivalókat. A kezeléshez szükséges gyógyszerek nevét, a pontos dózist, fontos telefonszámokat.

 

A rendszeres, intenzív mozgás fokozhatja a tüneteket. A megfelelő sport kiválasztása függ a gyermek egyéniségétől, s a súlyosságától is. A megfelelő óvintézkedésekkel azonban nem kell lemondanunk a rendszeres tesedzésről.

Forrás: csaladinet.hu 

Adnow banner

loading...

Ciráda zenekar - Hazám hazám

 

Facebook diákmeló - Box Middle

Online Toborzás hírek
Új lap - 1