Helyhiány tapasztalható az óvodákban, azon gyerekek közül pedig, akik kikerülve onnan belépnek az iskolába, sokan még nem érettek a tanulásra – áll a Magyar Nevelők és Tanárok Egyesülete (MANTE) közleményében, melyet Balog Zoltánhoz, az emberi erőforrások miniszteréhez jutattak el.

A levélben az javasolták: hogy az iskolaérettséget mérő Diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszer (DIFER) méréseit a kompetenciamérésekhez hasonlóan országosan összesítsék és használják fel.

 

A szervezet levelében felhívja a figyelmet a jogszabály pontos értelmezésére, miszerint: ha valaki például 2007. május 25-én született, akkor nem válik automatikusan tankötelezetté 2013 szeptemberében, a rendelkezés szerint legkésőbb 2014 szeptemberében kell iskolába mennie (kivétel, ha a szakértői bizottság javasolja az óvodába járást további egy nevelési évig). A törvény szerint annak megítélése, hogy a gyerekek akkor kezdjék meg általános iskolai tanulmányaikat, amikor erre minden tekintetben alkalmassá, éretté válnak, az óvodavezetők felelőssége, akik a szülők véleményét figyelembe véve hozzák meg döntéseiket – írták.

 

Nincs elég hely a gyerekeknek

Nehezíti ugyanakkor az óvodák és vezetőik helyzetét az a rendelkezés, mely szerint 2014 szeptemberétől a gyermek harmadik életévétől kötelezővé teszi az óvodába járást. Az egyesület úgy látja, hogy a – nagyon sok intézményben gondot okozó – helyhiány miatt az e rendelkezésnek való megfelelést előrébb sorolják. Ezért elfordulhat olyan helyzet, amikor az óvodák pedagógiai vezetőinek azt kell mérlegelniük: az iskolába lépésre még nem teljesen érett gyerekeket küldjék-e el, hogy fel tudják venni a hároméveseket, vagy fordítva, a kicsik felvételét utasítsák-e el, hogy a nagyobbak számára biztosítani tudják azt a felkészítést (adott esetben még egy, ritkábban két nevelési évig), amely a későbbi sikeres iskolai tanulás, előrehaladás alapfeltétele – áll a közleményben.

 

Sok gyermek nem megfelelő érettséggel lép be az iskolába

Kitértek arra is, hogy országosan mintegy 20-25 ezer férőhely létesítésére lenne szükség 2014 szeptemberéig, amelyre nincs reális esély. Az egy gyermekre jutó terület három négyzetméterről kettőre csökkentése sem jelent valódi megoldást: ugyan elvileg több gyermek fér el az óvodában, mivel azonban a csoportlétszámok kötöttek és a csoportszobák száma is adott, ez a lazítás sem hozhat érdemi változást.

A MANTE az iskolai visszajelzések alapján azt írta, úgy tűnik, még nagyobb problémát jelent az, hogy nagyon sok gyermek túl korán, nem megfelelő érettséggel lép az iskolába, és csak az első tanév végén, vagy második osztályos korában válik teljesen alkalmassá a teljes értékű tanulásra. Az első osztályban elvégzett úgynevezett DIFER mérések tanúsága szerint az ilyen gyerekek aránya intézményeként átlagosan 15-30 százalék között mozog, de van, ahol az 50 százalékot is eléri – hangsúlyozták.

Azt javasolják, hogy a DIFER mérések eredményeiről – a kompetenciaméréshez hasonlóan – országos szintű összesítés készüljön. Az egyesület szerint az intézmények egy része csak formálisan végzi el a mérést, annak eredményeit nem összegzik, vagy nem használják fel a tanítási-tanulási folyamat megtervezéséhez.

 

{module Forrás: edupress}