Az újító szellemű tanárok másfél napos egri seregszemléje az innovatív pedagógusok ünnepévé tette a hazánkban első alkalommal megrendezett Innovatív Tanárok Fórumát.

Az önmagában is újdonságot jelentő tanári ötletbörze-kiállításon 30 pedagógus mutatta be, hogyan alkalmazza intuitív módon az informatikával támogatott oktatást a mindennapokban.

 

A Fórum a Microsoft "Társ a Tanulásban" programjának részeként, a közel 120 országban már működő Innovative Teachers Network magyarországi megvalósításaként került első alkalommal megrendezésre, 2009 október 29-30 között Egerben.

Célunk az, hogy egy évente megrendezésre kerülő, kötetlen, interaktív szakmai fórumot teremtsünk a korszerű és hatékony oktatási módszerek megosztására, jó gyakorlatok felvonultatására, tapasztalatok és vélemények cseréjére. – mondta Merényi Ádám (Microsoft Magyarország) oktatási programvezető.

Bár a Fórum középpontjában az ötletbörze-kiállítás és tapasztalatcsere állt, az összesen mintegy 150 résztvevő tanár gondolatébresztő és hasznos előadásokat is hallhatott az IKT eszközökkel támogatott digitális pedagógia jelenéről és lehetőségeiről.

Innovatív elektronikus tanulási környezet

– A munkaerőpiacot komolyan kell venni – hangsúlyozta Dr. Kis-Tóth Lajos az Eszterházy Károly Főiskola rektor helyettese előadásában, és rámutatott a felsőfokú oktatás felelősségére abban, hogy olyan képzett szakembereket bocsájtsanak ki, akiket a munkaerőpiac keres. Szerinte ma a nyelvtudás és a digitális (számítógépes) írástudás kompetenciák azok, amik nélkül kicsi a végzősök esélye a munkaerőpiacon.

A főiskolán nem csak beszélnek, de sokat is tesznek azért, hogy ez így legyen. Az oktatóknak már évek óta saját laptopjuk van, és mintegy 2000 hallgató noteszgépet kapott a főiskolára való belépéskor, az idei tanévet pedig már az EKF Gyakorló Általános Iskola 120 digitális bennszülöttje is diáklaptopokkal indította.

Digitális tábla és tanulói laptop pályázatok

Horváth Ádám, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség tanácsadója előadásában elmondta, hogy a digitális felzárkózást segítő programok, a TIOP 1.1.1. és TÁMOP 3.1.4. pályázatok megvalósulása a közeli hetekben újabb lendületet vesz.

Díjmentes tanulástámogató szoftverek arzenálja

Az IKT-val támogatott oktatás nem csupán pénz kérdése – bizonyította be Merényi Ádám, amikor bemutatta azokat a szoftvereket, amelyeket a Microsoft díjmentesen biztosít pedagógusoknak és diákoknak.

Gyakorlatias tippeket adott az IKT eszközök tanórai használatához: a babcsiráztatás felgyorsított videótrükkjétől a rendkívül látványos képkollázs készítésen át, a pofonegyszerű dalkovácsolásig mindenhez kaphatnak az iskolai felhasználók ingyenes hozzáférést.

Ötletbörze – Jó példák és gyakorlatok első kézből

A pedagógusok projektjeikkel jelentkezhettek a fórum ötletbörze-kiállítására, ahol a rendelkezésükre bocsátott standon bemutathatták, hogyan teszik élvezhetővé és látványossá a tananyagot innovatív módszerekkel, ötletekkel, hogyan alkalmazzák hatékonyan és eredményesen az IKT-eszközöket a tanítás-tanulás folyamatában, és hogyan aktivizálják diákjaikat a közös munkára.

A kiállító pedagógusok az óvodában és iskolákban használható innovatív megoldások széles tárházával álltak elő; kollégáikat filléres dolgokból összeállítható, számítógéppel támogatott, fizikai kísérleti eszközökkel, saját készítésű interaktív táblával, – rajta háromdimenziós tanulói játékkal – vagy programozható robotokkal ejtették ámulatba.

Az érdeklődők betekinthettek olyan komplex, IKT eszközökkel követett projektek rejtelmeibe is, melyek egész évben izgalomban tartják a diákokat, de tapasztalatokat szerezhettek egy Wiki alapokon összeköttetésben álló, országokat áthidaló és összekötő osztály közösségi munkájával kapcsolatban is.

A legjobbak Berlinben folytatják

A kiállított projektek közül szakmai zsűri választotta ki a legjobb, leginnovatívabb pedagógusokat.

Barcsánszky Péter az Oktatási Hivatal információs osztályának vezetője, aki a zsűri egyik tagja volt, elmondta, hogy a legjobbak kiválasztásánál a valódi újszerűséget, és az adaptálhatóságot értékelte, mint legfőbb szakmai szempontot.

Ezek alapján Wagner Éva (Deák Diák Általános Iskola, Budapest) tanárnő projektjei vitték a pálmát összetettségük, kooperatív jellegük és az IKT-s eszközök (többek között a diáklaptopok) innovatív és példaértékű használatáért.

A másik, a zsűri által kiemelt Bereczki Enikő (II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola, Budapest) lett, sajtófotó projektjével, aminek során diákjai – az IKT eszközök használatával, oknyomozó sajtófotóssá váltak.

 

A közönségdíjat a résztvevők Klacsákné Tóth Ágota (Nagy László Általános Iskola és Gimnázium, Budapest) tanárnőnek ítélték meghökkentő, hátulról vetített és távvezérelt interaktív táblájáért és Bermuda háromszög elnevezésű, 3D projektjéért.

A három pedagógus képviselheti Magyarországot a berlini European Innovative Teachers Forum-on 2010 márciusában.

A Fórum társszervezőjének, a Modern Iskola oktatás-módszertani magazinnak a különdíját Dr. Piláth Károly (Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium, Budapest) kapta egyszerű, de rendkívül hatásos fizikai kísérleti eszközeiért. Ő egy kétszemélyes wellness hétvége alatt gondolhat ki újabb ötleteket a fizika népszerűsítéséhez.

Kiváló, hasznos és inspiráló – Folytatás a www.itn.hu-n

A Fórum valójában az innovatív oktatóknak, az innovatív oktatásnak az ünnepe volt – mondta Merényi Ádám a rendezvény után. Nagyon sok pozitív visszajelzést kaptunk, ami igazolja az egyébként más országokban már tapasztaltakat; a pedagógusok nyitottak az innovációra, az új ötletekre, és készek elsajátítani a mások által alkalmazott, bevált technikákat.

Fórum évente ugyan csak egy lesz, azonban az alkotómunka ettől még nem áll meg. – folytatta a Microsoft oktatási programjának vezetője. Az innovatív tanárok közösségi oldalán az itn.hu-n az újító tanárok egymásra találhatnak, ott saját projekttereket hozhatnak létre, ötleteiket, óraterveiket megoszthatják egymással és akár a világgal is
 

Forrás: Interaktív Oktatástechnika Portál www.iot.hu