Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) először 2011-ben indította el az eLEMÉR programot, amely lehetőséget biztosít az intézményeknek, hogy önértékelési alapon részt vegyenek egy felmérésben, amely az informatikai eszközök fejlesztő célú használatát vizsgálja.

A 2014. évi országos felmérés február 10. és 28. között zajlott. A program az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az Oktatási Hivatal támogatásával valósul meg, ahogyan az eddigi években is.

Az eLEMÉR komplex online mérőeszköz, amelyet az OFI munkatársai fejlesztettek ki. A rendszer igénybevételével az iskolák képet kaphatnak arról, hogyan állnak az informatikai eszközök hasznosításával a tudás, a tanítás, a szervezeti működtetés és az infrastruktúra területén, így az eLEMÉR alkalmat biztosít az önértékelésre és önfejlesztésre.

Az eLEMÉR 2013-as éve igen sikeres volt, hiszen a rendszerbe már 2427 intézmény regisztrált, ebből mintegy 700 az elmúlt évben. Az összesen 100 kérdésből álló felmérést összesen 723 intézményben végezték el.

Értékes adatok, jó kiindulópont

Örömteli fejlemény volt tavaly többek között az, hogy a legalacsonyabb önértékelési eredményt felmutató iskolák aránya 2,5 százalékkal alacsonyabb volt, mint egy évvel korábban, bár a korábbi esztendőben még 20 százalék volt a csökkenés ezen a téren. Ugyancsak folytatódott a tendencia, mely szerint az eszközök, felhasználási módok, fejlesztések és stratégiai gondolkodás terén is erős intézmények száma tovább növekedett.

A felmérésből kiderült az is, hogy a diákok szeretik az olyan iskolai feladatokat, amelyek megoldásához számítógépet kell igénybe venniük, annál ritkábban van azonban lehetőségük ilyeneket végezni. Szintén érdekes eredmény volt, hogy az adatszolgáltató iskolákban a pedagógusok saját bevallásuk szerint többnyire tisztában vannak a digitális eszközök használatának módjaival, és diákjaikat is igyekeznek okítani, a tanulók képességeit azonban jellemzően negatívan ítélik meg.

Ne a rendszergazda válaszoljon

Az adatszolgáltatás az intézmények részéről igen egyszerű folyamat, bár az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet azt kéri, hogy legalább egy kisebb munkacsoport végezze. Az online regisztráción keresztül elérhető kérdőív 100 állítást tartalmaz, amelyeket rájuk vonatkozó igazságtartalmuk szerint négyfokozatú skálán értékelhetnek a válaszadók.

A program hivatalos honlapján (http://ikt.ofi.hu) az intézmények és a pedagógusok nemcsak a teszt kitöltésére kapnak lehetőséget – ezt részletes útmutatóval segítik –, de számos segédanyagot is találhatnak, amelyek bemutatják az informatikai eszközök helyes felhasználását, a pozitív példákat.

Elérhető itt egy Tudástár is, amelyben megtalálhatóak a korábbi évek eredményeit összegző dokumentumok, az eLEMÉR program keretein belül megjelent kiadványok, illetve a releváns tanulmányok, cikkek és előadások anyagai is elérhetőek az érdeklődők számára.

{module Forrás: edupress}