A hátrányos helyzetű gyermekek jobban teljesítenek a budapesti átlagnál a Komplex Instrukciós Programnak (KIP) köszönhetően.

A japán adományozóknak köszönhetően 1,2 millió japán jen, azaz nagyjából 2,7 millió forint gyűlt össze a kísérleti program beindítására. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a Miskolci Egyetem és a Hitotsubashi University közös projektjének célja az volt, hogy minél több magyar pedagógus ismerkedjen meg a módszertannal. A rendelkezésre álló pénzügyi keret 40 pedagógus teljes körű, egy éves képzésére biztosított lehetőséget – írja a Napi Gazdaság Online.

Bár a Hejőkeresztúri Általános Iskolába járó diákok 70 százaléka hátrányos helyzetű, 60 százaléka pedig roma származású, a Komplex Instrukciós Programnak (KIP) és a pedagógusok áldozatos munkájának is köszönhetően matematikából a budapesti átlagnál jobb eredményeket érnek el az országos kompetencia-felméréseken. A KIP-et a Stanford University kutatói fejlesztették ki, míg Magyarországon elsőként K. Nagy Emese, a Miskolci Egyetem docense és a hejőkeresztúri általános iskola igazgatója vezette be 13 éve. A programnak ma már tizenegy hazai iskola a követője.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a Miskolci Egyetem és a Hitotsubashi University közös projektjének keretében egy olyan audiovizuális anyag készült, amely 2013. június 13-tól szabadon elérhető az interneten, és amely alapján a pedagógusok betekintést nyerhetnek a Komplex Instrukciós Program alkalmazásába. A tapasztalatok szerint a program hatásaként eredményes a hátrányos helyzetű gyermekek iskolai felzárkóztatása.

A Műegyetem és a japán felsőoktatási intézmény közös közleménye szerint a képzés során a pedagógusok elsajátították azt a speciális oktatási módszertant, amelynek köszönhetően hatékonyabban és eredményesebben tudnak oktatni heterogén iskolai környezetben. Az eddigi tapasztalatok alapján a módszertan alkalmazásával a hátrányos helyzet többé nem akadály az iskolában, és újra élménnyé válik a tanítás a roma vagy nem roma vegyes oktatási környezetben, a gyerekek szívesebben járnak iskolába, ahol a programnak köszönhetően már rövidtávon is sikerélmények érik őket. Emellett a nehezen kezelhető gyermekeknél már 3-4 hónap alatt megszűnnek a magatartás-problémák és bizonyíthatóan sikereket lehet elérni a hátrányos helyzetű tanulóknál.

Az 5 hónapos képzési projektben résztvevők közül a győztest az általa készített óravázlatok és az oktatási beszámolók alapján választják ki a Hejőkeresztúri Általános Iskola Komplex Instrukciós Programjában tanító tanárok.

 

Forrás:edupress.hu