A gépírás, gépi írás tanításának indokoltságaKékesiné Jánó Rozália
Gyógypedagógus-gépi írás tantárgy kifejlesztője

Magyarországon a gépi írás tantárgyat kifejlesztettem és módszertanát kidolgoztam.
Több mint huszonöt év szakmai gyakorlat alatt folyamatosan fejlesztem – mindig a gyermekek állapotához igazítva  a súlyos mozgásállapotú gyermekek számára a tanulás, a kommunikáció és az önálló életvitel eszközeként is használható, gépi írást.
A különböző mozgáskoordinációs zavarokkal, az izomzat elégtelen működésével, vagy egyéb mozgáskorlátozottsággal élő gyermekek számára az írás kivitelezésének egyetlen lehetősége a számítógép, hiszen kézírásuk nehezen vagy egyáltalán nem olvasható, beszédük is nehezen, vagy egyáltalán nem érthető.
Amikor a kommunikáció két legfontosabb csatornája a beszéd és az írás sérült, a sérülés specifikusan kifejlesztett egyéni megsegítő eszközök, a billentyűzet tartományának mozgásállapottól függő optimális leosztása, minden esetben az írás képességének elsajátítását garantálja.
A módszer garanciája annak, hogy a különböző diagnózis, ill. mozgásállapot esetében  ha szükséges eszközös megsegítéssel a tanulók elsajátítsák a társadalmi beilleszkedéshez nélkülözhetetlen, a sérült embernek a „tollát” jelentő számítógép használatát. Ez a kommunikációs lehetőség megkönnyíti a társadalomba való beilleszkedést, erősíti önbizalmukat, segít saját maguk elfogadásában, vagyis az ESÉLYEGYENLŐSÉG lehetőségét adja számukra.

 

Kékesiné Jánó Rozália anyaga letölthető:

 http://www.szebbenszeretnekjarni.hu/text/gepiras_mozgasserulteknek.pdf