Az egyik legfontosabb vezetői funkció az ellenőrzés, melynek célja az eredményesség javítása – mondta el dr. Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár a tanfelügyeleti rendszerrel kapcsolatban egy hétfői sajtótájékoztatón. Nyáron a tervek szerint 800-1000 szakértőt képeznek majd ki, hogy szeptembertől kezdetét vehesse a munka.

Olyan szakértők végezhetik majd a külső ellenőrzést, akik évente minimum négy alkalommal teszik ugyanezt – tette hozzá dr. Princzinger Péter, az Oktatási Hivatal (OH) elnöke. Nagyjából 150 ezer pedagógus ellenőrzése fog megtörténni öt éven belül.

 

Az államtitkár szerint a megújuló köznevelés egyik legfontosabb eleme a tanfelügyeleti rendszer bevezetése, mely a tervek szerint ez év szeptemberétől indul. Rámutatott: a magyar közoktatásban 1985 óta nincs külső szakmai ellenőrzés, ugyanis a mérések ezt nem pótolják, azok csak a végpontról adnak egy szűk képet. Kiemelte: az egyik legfontosabb vezetői funkció az ellenőrzés, melynek célja az eredményesség javítása, és remélik, hogy a minőség, a pedagógiai munka is javul majd.

A szekértők képzésével kapcsolatban azt mondta, a legfontosabb része az általános pedagógiai és didaktikai ismereteik felfrissítése lesz, a másik pillér pedig a kommunikációs készségek fejlesztése.

Dr. Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár kiemelte, a tanfelügyeleti rendszer nem egyedülálló, nagy hagyományokra tekint vissza Európában és az egész világon. A most bevezetendő rendszer nem összetévesztendő a korábbival. Alapelv, hogy ez nem szakos felügyelet, tehát nem tantárgygondozói munkáról van szó, ugyanakkor utalt arra, hogy ez a rendszer is megújul a közeljövőben. A mostani ellenőrzésen a pedagógiai munka és az intézményműködés ellenőrzését kell érteni, melynek során megvizsgálják a pedagógusok munkáját, az intézményvezetők munkáját (mind pedagógiai, mind vezetői szempontból), valamint az egész intézmény ellenőrzése és minősítése is megtörténik. Az ellenőrzés egységesen kéttagú szakértői bizottság megjelenéséből áll majd, akik munkájukat három fázisban végzik: előkészítés, tényleges terepmunka (óralátogatás), ehhez kapcsolóan egy körülbelül 30 perces interjú a pedagógussal, majd a látottak dokumentálása.

Dr. Princzinger Péter elmondta, három szakaszban vezetik be a tanfelügyeletet. Az előkészítés szakasza már lezárult, ennek keretében megtörtént a hasonló jellegű modellek áttekintése, amik alapján szakmai javaslat készült arra vonatkozóan, hogy hogyan működjön a magyar rendszer. Most következik a kipróbálás szakasza, ennek során több mint 50 intézményben mintegy 700 pedagógust ellenőriznek, így tesztelik a módszer működését. Nyáron a tervek szerint 800-1000 szakértőt képeznek majd ki, hogy szeptembertől kezdetét vehesse a munka. Utolsó lépésként az OH a megyei kormányhivatalokkal együttműködve elkészíti a beosztásokat és lefolytatják az ellenőrzéseket. Nagyjából 150 ezer pedagógus ellenőrzése fog megtörténni öt éven belül, ugyanis a jogszabály szerint ötévente kell a pedagógusoknak átesniük az ellenőrzéseken. Az ellenőrzéseket szakértők végzik, akik vállalkoznak erre a feladatra. Dr. Princzinger Péter szerint a tesztelés után tudják majd megmondani, hogy az értékeléseket a munkáltató milyen célra használhatja, illetve a fenntartó részére milyen hasznos információkkal szolgálhatnak. Újságírói kérdésre elmondta, olyanok végezhetik majd a külső ellenőrzést, akik évente minimum négy alkalommal végeznek ilyen tevékenységet.

{module Forrás: edupress}