Sajnos a kisgyermekek beszéd-és kommunikációs nevelése igen silány, a tárgyi tudás bővülésével és tesztszerű, gyors számonkérésével ez nem is javul…

Pedig az írás és olvasás tanulás mellett, vele párhuzamosan a kisgyermekeket a helyes beszédre, pontos, színes kommunikációra, nyilvánosság előtti szereplésre, laza megszólalásra is meg lehet és kell tanítani.

 

Erre vannak már kísérletek, de nem elegendő számban, szakmailag sem teljes mélységben. A feladatok nem elég gyakorlatiasak,kevéssé engedik szabadon a gyermeki fantázia szárnyalását.

A kreatív mesélés szerepe egyre nagyobb lesz munkám során nem csak a kisgyerekek, hanem az egyetemista korosztályban is.

Sajnos a médiumok sivár fantáziátlansága, az olvasókedv ijesztő hiánya és az anyák, nagymamák mesélési kedvének csökkenése, a generációk különélése mind-mind hozzájárul a gyermeki fantázia elszürküléséhez. Sajnos manapság a művészhallgatók között is igen ritkán találni igazi, merész , nem keretek közé szorított fantáziájú fiatalt. A kreatív mese „gyártása” szórakoztató és hasznos elfoglaltság, a beszédoktatásban segíti a gördülékeny, spontán fogalmazást, ha összekötjük különféle technikai gyakorlatokkal, elősegíti az automatizálás igen fontos szerepét.

Nem csak a művészeti nevelésben, hanem a tanítás minden elemében jelen lehet, hogy játékosabbá és érthetőbbé tegye a sokszor kicsik számára is élvezhetetlen, száraz iskolai anyagot.

Különösen ajánlom a magyar irodalom oktatásában, ahol a rengeteg tényanyag mostanában elveszi e tárgy valódi értékét, a művészet lényegét, valódi átélését és szépségeinek megtalálását, azt a képességet, ahogy a mese tartalma és ismételgetése tanít meg bennünket az élet „gyakorlására”.

A mesének a kreativitás fejlesztésén kívül tehát igen fontos nevelő szerepe van, sajnos sokszor kell helyettesítenie a nagymamák, dédnagymamák által egyre kevesebbszer mesélt családi történeteket , felkelteni az érdeklődést az irodalom szeretete iránt, szabad szárnyalást engedni a gondolatoknak hangban, mozgásban, zenélésben,- az önmagát szabadon és pontosan kifejező ember fejlődéséért.

A gyakorlatok többsége saját élményből táplálkozó kreatív gyakorlat, vagy véletlenszerűen kiválasztott fogalmakból építkező meseszövés, melyet ritmusgyakorlatokkal, hanggyakorlatokkal kötünk össze, de kiválóan működik matematikai feladatok stb. oktatása közben is.

Reményeim szerint a közeljövőben több fórumon is népszerűsíthetem e módszert és együtt mesélhetünk pedagógusokkal, gyerekekkel és szülőkkel!

Forrás:
Dr. Illés Györgyi
Beszed.hu