Számít egyáltalán az iskoláztatás?Persze, hogy számít. Habár meglepő módon a világ 400 legsikeresebb embere közül 45-en soha nem fejezték be az egyetemet. Sőt, egy részük még arra sem vette a fáradságot, hogy beiratkozzon.

Tudom, most azt gondolod, hogy ők olyan mások és különlegesek, és nem olyanok, mint Te vagy a Te gyermeked. Mert a szerencse, jó helyen jó időben, meg a csalás, meg a …

Én azonban nem vagyok ebben olyan biztos. Miért ne lehetne a Te gyermeked éppen olyan sikeres, mint ők? Nem is gondolnád, hogy milyen kevés is elég lehet.

 

Alkér Orsolya

az önállóan és szabadon gondolkodó gyerekeket nevelő szülők tanácsadója

 


 

A jó képzés egy belépőjegy a sikeres élethez

Nemrég a fogorvosom panaszolta nekem, hogy a fia, aki az orvosi egyetemre jár, egyszerűen nem akar elmenni bizonyos órákra, mert azt gondolja, hogy az a tantárgy teljesen hasztalan és semmiben sem járul hozzá ahhoz, hogy ő jó orvos legyen.

Egy kávéházi beszélgetés során persze rögtön az lehetne erre a válasz, hogy „Hát nem borzasztó? Most mi lesz így vele? Ki fogják rúgni az egyetemről és a végén semmi nem lesz belőle.” 

45-en a 400 legsikeresebb és leggazdagabb emberek közül nem végezték el az egyetemet.

Mai világunkban elfogadott tény az, hogy minél jobb iskolába jár a gyerek, annál valószínűbb, hogy sikeres lesz az életében. Ez alapján a világ legsikeresebb embereiről bizton állíthatnánk, hogy  a legjobb egyetemeken végezték a tanulmányaikat. Az igazság azonban az, hogy meglepő hányada (11,5%) ennek a 400 emberének sose fejezte be az egyetemet, ha egyáltalán elkezdte…

„Hol van akkor a kutya elásva”? 

Ha körbenézel, talán Te is ismersz olyan embereket, akik magas intelligenciával rendelkeznek, amely azonban nem párosul a sikerességgel (akár anyagi, akár erkölcsi sikerre gondolunk). Habár pl. Bill Gates 170 pontot ért el az IQ teszten (Albert Einstein 160 pontjáról lett híres), valaminek ezen kívül is kell még lennie, hogy ilyen sikert érhetett el.

Mi az akkor, ami a legsikeresebb emberekben közös azonkívül, hogy „kötegekben áll náluk otthon” a pénz?

Megfigyelés szerint a legsikeresebb emberek a következő készségekben (természetesen nem mindegyikük mindegyikben) kiemelkedőek:

  • magas szintű elemzőképesség
  • kreativitás
  • problémamegoldó készség
  • gyakorlatban történő megvalósítás képessége

 

Ezen készségeket Te a gyermekedben is hasonlóképpen megtalálod, és segítheted ezek fejlődését. Talán megéri…

Melyik szülő ne szeretné, ha csemetéje boldog és sikeres lenne. Ehhez Te is könnyen hozzásegítheted, ha azokat a készségeit támogatod, amelyek a legerősebbek. 

A kulcs a kezedben van. Tedd hát be a zárba és fordítsd el!

Most bemutatom Neked azt a hatféle megközelítést, amelyeket alkalmazva, ha egy témát átbeszélsz gyermekeddel, garantáltan megmarad a fejében a „TUDÁS”.

Amint elolvasod őket, rögtön érteni fogod, hogy mit és hogyan érdemes csinálnod annak érdekében, hogy megalapozd az „évi 500 millió dolláros jövedelmét” – vagy mondjuk úgy: a jövőjét.

Senki se szereti a sok házit – bevezető

Ebben a hírlevélben a hat közül azonban még csak hárommal ismertetlek meg, hogy ne legyen túl sok „házi feladat” erre a hétre. A másik három módszert a jövő heti hírlevélben olvashatod majd.

És még egy. Amit itt látsz feladatötleteket, a budapesti angol iskola tananyagából halásztam ki. Ott a harmadikos gyerekeknek az egész éves témája Egyiptom. Ez a fő téma. Nem foglalkoznak vele nap, mint nap, de állandóan visszatérő téma . Az év során mind a hatféle szempontból „átbeszélik” ezt a témát. Így az év végére a gyermeknek olyan tudása lesz az ókori Egyiptomról, hogy „kis egyiptológussá” is avanzsálhat rögtön. Hogyan érik ezt el?  Na ez itt a lényeg!  És ezt most rögtön megtudhatod.


Különös ismertetőjegye – fortune: selfmade
(avagy  sikerének saját maga a kovácsa)

Akár szövegnek, akár összefüggésnek a „megértése” eddig csupán felidézést jelentett nálatok? Ha igen, akkor ezt kell megváltoztatnod. Ugyanis, ha csak a  felidézés pontosságára törekszel, az adott témával kapcsolatban szerzett tudásanyag nem kerül be gyermeked már meglévõ ismeretei közé. Ezért felejti el a legtöbb gyermek oly gyorsan aztán a tanultakat.

Csupán felidézés helyett próbáljátok ki egy-egy adott téma esetén analóg módon a következőket:

1) Elemző gondolkodás
a) Készítsetek egy „új”, bevezetésre váró ókori egyiptomi gyógyszer reklámját! Figyeljetek oda arra, hogy a reklám érdekes legyen!

b) Készítsetek egy kérdőívet, amely segítségével megtudhatjátok, hogy melyik a Papa kedvenc – ókori egyiptomi – történelmi helyszíne.

2) Értékelő gondolkozás
a) Vizsgáljátok meg és elemezzétek az ókori egyiptomi istenek és istennők tulajdonságait.

3) Kreatív gondolkozás
a) Gyermeked írjon egy dalszöveget vagy egy dalt, amely a rabszolgákat arra buzdítja, hogy keményebben dolgozzanak a piramisok építésén.
b) Készítsen el egy filmet, amely az egyiptomi életet mutatja be különböző szemszögekből.
c) Találjon fel egy új gépet, amely segítené az ókori egyiptomiak életét!

Egy ártatlan tévedés, mely a legnagyobb lehetőségektől és sikertől foszthatja meg gyermeked.

Sokan ártatlan tévedésből egyszerűen csak „kikérdezik” a házi feladatot, és aztán nyugodtan térnek nyugovóra. Ha azonban a felmondatás helyett a tudatosan önálló gondolatok és önálló vélemények megfogalmaztatására ösztönzöd csemetéd, akkor könnyen hozzászokik ahhoz, hogy ne mások véleményére hagyatkozzon. 

Gondolkodása fejlesztését nem szabad a véletlenre bíznod!

A recept tehát

1. Végy egy témát
2. Először elemezzétek ki!
3. Aztán értékeljétek!
4. Végezetül próbáljon gyermeked saját újdonsült ötleteivel előállni!

Tehát mi akkor az 500 millió dollárt érő kérdés?

Ha Neked nem jött át egyből ennek a „több szempontból  beszéljük át” módszernek a zsenialitása, akkor is arra bátorítalak, hogy tégy egy próbát! 

Hiszen veszteni semmit nem veszíthetsz. Csak nyerhetsz.

Mennyit is?