Cél: szórakozva tanulni az unióról, a modern technológia segítségével. Egy valós és virtuális térben zajló kincskereső játék indul fiataloknak az Európai Unió Bizottságának szakmai támogatásával. A www.budapestibarangolo.eu oldalon található kincskereső játék során három héten át Budapest utcáit járják majd a „kincsvadászok”,
hogy GPS-koordináták segítségével az épületekről megfejtett betűkkel eljussanak a kincses ládát feltörő kód megfejtéséig, amely egy 27 betűből álló Európai Uniós fogalom.
Budapest, 2010. május 9. Az egyre modernebb számítástechnikai készülékek, a folyamatosan növekvő szélessávú internethasználat miatt jócskán megváltoztak a diákok preferenciái. Ma már a téri padokon töltött beszélgetések helyét részben átvette a chatelés. A szociális tér egyre inkább az interneten keresztül fűzi össze az embereket.
Internethasználat egyes EU-s országokban (2010, százalék)
|
|
|
Átlagos használat |
||
Ország |
Internet használók |
Gyakori internet használók |
Minden nap |
Hetente |
Kevesebb, mint egy héten |
Eu27 |
69 |
65 |
53 |
12 |
4 |
Dánia |
88 |
86 |
76 |
10 |
2 |
Magyarország |
62 |
61 |
49 |
11 |
2 |
Németország |
80 |
74 |
60 |
15 |
5 |
Románia |
36 |
34 |
21 |
13 |
3 |
Forrás: Eurostat
Az Európai Unió felmérései szerint az unióban a 16-24 éves korosztály 90 százaléka legalább hetente egyszer használja az internetet, ugyanezen felmérés szerint a teljes magyar internethasználó lakosság fele naponta többször is szörföl a világhálón. Az információk az internet segítségével ugyan jobban hozzáférhetőek az emberek tudása azonban nem feltétlenül bővül ezzel együtt. A fiatalok körében ez elsősorban arra vezethető vissza, hogy inkább szórakozásra, játékra használják a gépeket, mint tanulásra.
A szórakozva tanulást kívánja az európai e-kiválósági díj 2011-es platinadíjasa és a Leggyermekbarátabb honlapok versenyének 2011-es szakmai és közönségdíjasa, az Egyszervolt.hu, illetve az Organic Communications kommunikációs ügynökség és a Brussels Consulting, megvalósítani a fiatalok körében, a ma útjára induló programsorozat keretein belül. A program szakmai támogatója az Európai Unió Bizottságának magyarországi képviselete, együttműködő partnere a Djuice, az Intel a Műcsarnok és az Albacomp.
„Az idei év első fele az Európai Unió magyar elnökségéről szól, ez pedig megfelelő alapot ad ahhoz is, hogy a fiatalok tudását felfrissítsük, de még inkább kialakítsuk az Unióval kapcsolatban. Ehhez pedig olyan, általuk főként szórakozásra használt eszközöket hívunk segítségül, mint az internet, vagy az okostelefonok” – mondta Belényesi Pál, az Egyszervolt.hu stratégiai igazgatója, majd hozzátette, „Nem az a legfontosabb, hogy ebben a versenyben ki nyer, hanem az, hogy a kikutatott tudást hogyan tudják a versenyzők játékosan megszerezni és megtartani. Ha a projekt megfelelő fogadtatásban részesül, elindulunk egy országos méretű játékkal is, még 2011-ben.”
A játék tulajdonképpen a kincskereséshez hasonlít, csak itt nem egy nagy „X” jelöli a helyet, hanem egy GPS-koordináta, amellyel egy-egy betűt kell megkeresni. A 27 helyszínen begyűjtött betűk pedig megadják a végső megfejtést, egy Európai Uniós fogalmat. A játékosok május 9-től, a www.budapestibarangolo.eu honlapon regisztrálhatnak két kategóriában: a 14 év alattiak, valamint a 15-18 évesek.
A kategóriák között a különbség a megválaszolandó kérdések nehézségében rejlik. Minden egyes feladatkör egy EU tagországhoz kapcsolódik és három kérdésből áll. A kérdések tematikája a tagországok uniós szerepéhez és kulturális-természeti kincseihez kapcsolódik.
„A kérdések megválaszolása online történik. Ha a válaszok helyesek, akkor a játékosok kapnak egy GPS-koordinátát, amelyet az okostelefonok, vagy más, helymeghatározó rendszer segítségével fel kell keresniük. A koordinátán található épület falán lévő tábláról le kell olvasnia az előre meghatározott számú betűt vagy karaktert” – mondta Paul Ágnes, az Organic Communications ügyvezetője.
Az első kérdések kiosztása május 9-én kezdődik, ezt követően a játék három lépésben zajlik. Egyszerre kilenc feladatkört – azaz 9 tagországhoz tartozóan, országonként 3-3 az Európai kérdést – kapnak meg a versenyzők, 3 héten keresztül. „Reményeink szerint a játékkal a fiatalok is bepillantást nyerhetnek Magyarország európai uniós ügyeibe, illetve közelebbi képet kaphatnak az Unió működéséről, de ezzel együtt a főváros olyan kulturálisan kiemelt részein is megfordulhatnak, ahová egyébiránt ritkán járnak” – tette hozzá Pintér Róbert, az Egyszervolt.hu ügyvezetője.
A verseny végén a következő nyeremények kerülnek kiosztásra:
– Digitális oktatási anyagok 1.000.000 Ft értékben,
– ClassMate PC-k,
– Művészeti ajándékcsomagok 75.000 Ft értékben,
– Múzeumi belépőjegyek
– Djuice ajándékok