Nyolc általános iskolai és gimnáziumi matematika és fizika tanár vette át május 30-án a Magyar Tudományos Akadémián az idei Ericsson-díjat a tantárgyak népszerűsítéséért és a tehetségek gondozásában való részvételért.

 

Az 1999-ben alapított, immár tizenhatodik jubileumát ünneplő Ericsson-díj azzal a céllal jött létre, hogy elismerje azoknak a közoktatásban résztvevő pedagógusoknak a munkáját, akik akár a kötelezettségeiken felül is tesznek azért, hogy a magyar általános és középiskolai természettudományos képzés a világ élvonalában járjon. A több mint 1500 fős magasan képzett mérnöki gárdával rendelkező Ericsson Magyarország számára különösen fontos az ő munkájuk, hiszen a közhiedelemmel ellentétben mérnökképzés nem az egyetemen kezdődik, hanem a középiskolai matematika és fizika órákon.
A tanárokat tanítványaik, iskoláik és egyéb oktatási intézmények terjesztették fel a díjra, a díjazás pedig az Ericsson közoktatási partnerei, a Bolyai János Matematikai Társulat és az Eötvös Loránd Fizikai Társulat bírálata, és a MATFUND Alapítvány kuratóriumának jóváhagyása alapján történik. A díjat a legelkötelezettebb, alapszintű oktatásban résztvevő matematikát és fizikát oktató pedagógusok vehetik át, akik a „kötelező” tanórákon túl is számos különfoglalkozás alkalmával és egyéb iskolán kívüli tevékenységükkel is segítik diákjaik fejlődését és a tehetséggondozást.
Kaposi József az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatója, Karin Olofsdotter, Svédország magyarországi nagykövete, Éry Gábor, az Ericsson Magyarország vezérigazgatója, valamint Beskid Vilmos, az Ericsson Magyarország kutatás-fejlesztési igazgatója 2014. május 30-án adta át az idei díjakat nyolc érdemes pedagógusnak. A díj 1999-es alapítása óta immár közel 180 pedagógus vehette át az elismerést.
A mai ünnepség alkalmával két-két díjat adtak át összesen négy kategóriában, a matematika és a fizika népszerűsítéséért, valamint a matematika és a fizika tehetségeinek gondozásáért. A díjat és a velejáró pénzjutalmat idén is nyolc pedagógus vehette át.
A díjakat nagyon különböző hátterű tanárok kapták. Van olyan a díjazottak között, akinek diákjai 30-40 százaléka emelt szintű matematika érettségit tesz, jóval az országos átlag felett, és az eredményeik is magukért beszélnek, hiszen 90 százalékos diákjai átlagteljesítménye. Akad a díjat átvevők közt olyan is, akinek saját fejlesztésű eszközeit több iskolában, sőt még Svájcban is használják, van, aki regionális szakkört vezet, elérve ezzel a régió diákjait is, és olyan is, akit tanulói egyetemi éveik során is felkeresnek tanácsért.
„A közoktatás stratégiai fontosságú a magyar gazdaság szempontjából – hangsúlyozta a díjátadón Kaposi József az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatója. – Nagy öröm számunkra, hogy ezt olyan komoly tudásbázissal rendelkező vállalatok is elismerik, támogatják, mint az Ericsson. Ahogy a vállalat által alapított díj mottója is tartja, a mérnökképzés nem az egyetemeken kezdődik, csak erős alapra lehet tudást építeni. Ez a gondolat összecseng Magyarország kormányának oktatással kapcsolatos elképzeléseivel is.”
„Magyarországon magas az oktatás színvonala, így a svéd technológiai, elektronikai vállalatok könnyen megtalálják a működésükhöz szükséges képzett szakembereket – emelte ki Karin Olofsdotter, Svédország magyarországi nagykövete. – Ugyanakkor hiszem, hogy együttműködésünk kölcsönösen gyümölcsöző, hiszen e vállalatok nagyban hozzájárulnak a magyar gazdaság növekedéséhez, a kultúrához, az oktatáshoz. Ennek kicsiny, de szimbolikus jelentőségű bizonyítéka ez a díj is.”
Éry Gábor, az Ericsson vezérigazgatója a díj kapcsán elmondta: „Büszkék vagyunk rá, hogy innováció centrikus vállalatként az Ericsson által foglalkoztatott 1700 fő több mint 90 százaléka mérnök vagy informatikus. Az ő fejlődésükben, annak megalapozásában is fontos szerep jutott a ma díjazott kiváló tanárokhoz hasonló szakembereknek. Róluk talán méltatlanul kevés szó esik, ezen szerettünk volna változtatni, mikor tizenöt éve megalapítottuk ezt a díjat.”

2014. díjazott tanárainak névsora:
Az ERICSSON a matematika és fizika tehetségeinek gondozásáért’ 2014. évi díját matematikából
Dr. Kiss Géza, a Budapesti Fazekas Mihály Gimnázium és Általános Iskola tanára és
Varga Mária, a békásmegyeri Veres Péter Gimnázium tanára kapta.

Az ERICSSON a matematika és fizika tehetségeinek gondozásáért 2014. évi díját fizikából
Erdősi Katalin, a békásmegyeri Veres Péter Gimnázium tanára és
Zámborszky Ferenc, a miskolci Földes Ferenc Gimnázium tanára kapta.

Az ERICSSON a matematika és fizika népszerűsítéséért 2014. évi díját matematikából
Bíró Bálint, az egri Szilágyi Erzsébet Gimnázium és Kollégium tanára és
Pálfiné Kovács Erika, a budapesti Városmajori Gimnázium és Kós Károly Általános Iskola tanára kapta.

Az ERICSSON a matematika és fizika népszerűsítéséért 2014. évi díját fizikából
Tasi Zoltánné, az Üllési Fontos Sándor Általános és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény tanára és
Pál Zoltán, a Gödrei Körzeti Általános Iskola tanára kapta.

{module Forrás: edupress|none}