Bár világszerte könnyebben érhető el a minőségi oktatás, egyre mélyebbek a társadalmi-gazdasági különbségek a felsőfokú végzettséggel rendelkezők
és a társadalom többi rétege közt – közölte a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet. Az OECD oktatásról készített legfrissebb jelentése megállapítja, hogy nem minden országban segítette az oktatási rendszer a társadalmi mobilitást, és éppen a fiatalok a legkevésbé mobilisak.
A párizsi székhelyű OECD Brüsszelben hozta nyilvánosságra a 34 tagállama és másik 10 ország – például Oroszország és Kína – oktatási rendszereit górcső alá vevő idei jelentését, amelyben a többi között felhívják a figyelmet, hogy a kormányoknak többet kell tenniük azért, hogy már fiatalkorában mindenkinek azonos lehetőségeket biztosítsanak a minőségi képzésre.
Az OECD oktatási igazgatója a jelentéshez mellékelt videóban hangsúlyozta, hogy nem minden vizsgált országokban segítette az oktatási rendszer a társadalmi mobilitást. „A legaggasztóbb, hogy a fiatalok, a legtöbb friss diplomás tűnik a legkevésbé mobilisnak” – fogalmazott Andreas Schleicher.
A felsőoktatási lehetőségek egyébként a jelentés értelmében nagymértékben bővültek, az uniós országok lakosságának például 29 százaléka rendelkezik valamilyen felsőfokú végzettséggel. A diplomások munkát is könnyebben találhatnak és jobb fizetésre is számíthatnak a középfokú végzettséggel rendelkezőknél. Sőt, a középfokú végzettséggel rendelkezők fizetése inkább az alapfokú végzettséggel rendelkezőkéhez közeledett a dokumentum alapján, tehát bár az oktatás nem mindenhol segíti elő a mobilitást, nőtt a különbség a felsőfokú végzettséggel bírók és a társadalom többi része között.
A jelentés ugyanakkor megjegyzi, hogy a tagállamokban szerzett azonos végzettségek és képesítések nem minden esetben jelentenek azonos képességeket. A finnek és hollandok például jobban teljesítettek a teszteken, mint az ugyanolyan végzettséggel rendelkező írek, olaszok, britek vagy spanyolok.
Forrás:edupress.hu