Szellem nap (közös játék)Egy egész nap tartó ügyességi játék, a játékosok közötti kapcsolatok erősítésére, amely egyaránt játszható akár egy több száz fős táborban vagy 30 személlyel egy erdei iskolában.

Résztvevők életkora (minimum-maximum): 9 – felső korhatár nincs

 

Játékidő: pár óra, de akkor igazán jó, ha egy egész napon keresztül játsszuk.

 

Kellékigény:

  • Szellemigazolványok
  • Alkoholos filctollak  Mindkettőből 10 játékosra egy-egy kell (pl. 120 játékosra 12 igazolvány, 12 alkoholos filc).

Az előkészítés fázisai, feladatai: A szellemigazolványok elkészítése. Az igazolványok legyenek mind egyformák és hamisíthatatlanok (írjuk alá őket, nyomtassunk rá valamit, nyomjunk rá egy pecsétet…).

 

Az előkészítéshez szükséges idő kb.: 10 perc (példányszámtól függ).

 

Reklámozás, mozgósítás:

A játéknak készíthetünk pár perces színpadi nyitót, ami arról szól, hogy szellemek lepték el a játékteret. Pár rendezővel gyorsan meg lehet valósítani.

Játék közben is fokozhatjuk jelmezes szerepekkel a hangulatot. Pl. szellemirtóknak beöltözve, körbejárjuk a játékosokat és megkérdezzük őket, hogy van-e ötletük ki lehet a szellem, gyanakszanak-e valakire…

 

A játék megnyitása, nyitánya:

Válasszunk ki a játékosok közül „szellemeket”. 10 játékosra egy szellemet kell választanunk (pl. 120 játékosra 12 szellemre lesz szűkség). A szellemek inkább idősebb, talpraesettebb játékosok legyenek, és úgy kell őket kiválasztani, hogy a többi játékos ne tudjon erről, sőt a szellemek sem tudjanak egymásról. Minden szellemnek adjunk egy-egy igazolványt és egy-egy filctollat.

 

A játék menete:

A szellemek feladata, hogy rabul ejtsék a többi játékost. Ezt úgy tudják megtenni, hogy felmutatják az igazolványukat és egy „X”-et rajzolnak az áldozatuk homlokára a filccel. Az a játékos, akit már rabul ejtet egy szellem, kiesett a játékból, de a többi játékosnak semmi esetre sem mondhatja el, hogy melyik szellem ejtette őt rabul. Erre a játék elején fel kell hívni a figyelmet, mert ha mégis megtörténne, akkor ez akár tönkre is teheti a játékot. A játékosok úgy tudnak védekezni a szellemek ellen, hogy legalább párosával mennek, ugyan is a szellem csak akkor ejtheti rabul a játékosokat, ha egyedül vannak. A játékosok feladata, hogy leleplezzék a szellemeket. Erre két lehetőségük van

  • rajtakapják, amikor éppen valakit elrabol a szellem (amikor X-et rak a homlokára)
  • Megtalálják az igazolványát (pl. kilóg a zsebéből)

A leleplezőknek a játékvezetőhöz kell vezetniük a szellemet, aki elveszi az igazolványát és a filcét.

Az X-eket senki sem moshatja le magáról a játék végéig.

A szellemek megtévesztésként rakhatnak önmagukra is X-et. Természetesen ettől függetlenül ugyanúgy szedhetik az áldozataikat, mint előtte.

 

A játék befejezése lezárása:

A játéknak akkor van vége ha:

  • a szellemek elrabolták az összes játékost
  • a játékosok leleplezték az összes szellemet
  • lejárt a játékidő

Értékelés, jutalmazás:

Fedjük fel a játékosok előtt, hogy kik voltak a szellemek. Közösen tapsoljuk meg őket. Gratuláljunk a munkájukhoz. Nézzük meg, hogy hány játékost nem raboltak el a szellemek (X- nélküliek). Őket is tapsoljuk meg és gratuláljunk nekik. Köszönjük, meg mindenkinek a játékot.

 

Egyéb:

Ez a játék egy nagyon jó kiegészítő program lehet pl. egy táborban, vagy többnapos iskola kiránduláson. A játék közben folyhat más program is (étkezés, más szabadidőprogramok, oktatás). Mindenféleképpen határozzuk meg a játék elején, hogy hol és mikor nem játszunk pl. illemhelyeken, ebédlőben, oktatáson…

 

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk:

A játék játszható úgy is, hogy a szellemek szövetkezhetnek. Ha két szellem szövetkezik, akkor elrabolhatja azokat is, akik párokban vannak. Ennek megfelelően, ha pl. öt szellem szövetkezik, akkor ők elrabolhatnak akár egy öt játékosból álló csoportot is.

 

Lejegyezte: Besnyi Szabolcs

\n besnyi@szabadidoszervezo.net Ez az email cím védett a spam robotoktól, a megtekintéséhez engedélyezni kell a Javasriptet ,

szabadidoszervezo.net