Rabszolgavásár (szellemi vetélkedő)A játék egy olyan, akár 150 játékos számára is élvezhető szellemi vetélkedő, ami erősíti a csapatszellem kialakulását, de alkalmazható tudás vagy műveltség felmérésre és elmélyítésre.

Résztvevők életkora (minimum-maximum): 9 – felsőkorhatár nincs

Rendezői emberigény:

  •  Játékvezető (árverésvezető)
  • Rabszolgák (kb. csapatonként kettő)
  • Rabszolgahajcsárok (összesen két-három rendező)
  • Bankos (egy személy)
  • Táblakezelő (egy személy) 

Játékidő: kb. 50- 80 perc

Helyigény: létszámnak megfelelő terem (pl. tornaterem), de játszható a szabadban is.

Kellékigény:

  • Jelmezek a rendezőknek
  • Tábla
  • Játékpénz

Technikai igény: Ha sok játékossal játszunk, akkor szükséges hangosítás is, hogy érthetően és megfelelő hangerővel tudjuk levezetni a játékot.

Az előkészítés fázisai, feladatai:

  • Ismertessük a rendezőkkel a játékot és a feladataikat.
  • Készítsük el a megfelelő kellékeket és jelmezeket
  • A játékosok tudásszintjének megfelelően különféle témakörökből állítsunk össze kérdéseket. Minden témakörből egyenlő számú kérdés kell (kb. 10-15). Célszerű a válaszokat is melléírni, mert nem biztos, hogy a játékvezető minden témakörben jártas.
  • A táblát négyzethálózzuk be. Az első sorba írjuk a kérdések témaköreit, az első oszlopban pedig a kérdések sorszámait. Így egy „X”-el a táblakezelő be tudja jelölni, hogy melyik kérdés hangzott már el.

Az előkészítéshez szükséges idő kb.: 2-3 óra

A játék megnyitása, nyitánya: Ismertessük a játékszabályokat. A csapatokat a táblától egyenlő távolságra egymás mellé félkörben helyezzük el úgy, hogy minden csapatnak jó rálátása legyen a táblára és a játékvezetőre.

A játék menete: A félkörben elsőnek elhelyezkedő csapat kezdi a játékot, azzal, hogy választ egy témakört és egy sorszámot (pl. történelem 13). Ekkor a játékvezető felolvassa az adott kérdést. Ha a csapat tudja a megfelelő választ, akkor a bankos bizonyos összegű játékpénzt ad át nekik. A táblakezelő pedig bejelöli az elhangzott kérdést a táblán, hogy ne kerülhessen újból játékba. Ha a csapat megkapta a pénzét, vagy nem tudta a választ, akkor a következő csapat választhat újabb kérdést. Amikor az utolsó csapat is kérdezett már, akkor a játék ismét az első csapatnál folytatódik. Érdemes 3-4 körön át megállás nélkül játszani, hogy a csapatoknak legyen lehetőségük pénzt szerezni. Ezután az egyik rabszolgahajcsár bevezet 2-3 rabszolgát, akiket külön-külön árverésre bocsátanak. A rabszolgák azé a csapaté lesznek, akik a legtöbbet fizettek értük. A pénzt a bankos veszi át. A megvásárolt rabszolgák a csapatoknak dolgoznak. Segíthetnek a következő kérdések megválaszolásában is. Az árverést követően újabb kérdéseket választhatnak a csapatok. Miután ismét elegendő pénzt gyűjtöttek következik a második árverés újabb két-három rabszolgával…

A játék lezárása: Az a csapat nyer, amelyik a játék végén a legtöbb rabszolgával rendelkezik. Ha egyenlő létszámú rabszolgát birtokolnak a csapatok, akkor a náluk maradt játékpénz mennyisége a mérvadó.

Egyéb: A játék játszható egy-egy tantárgy tudáspróbájaként is, osztályonkénti verseny alakjában

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk:

  •  Játszhatjuk úgy is, ha az egyik csapat nem tudja a választ, akkor a következő csapat válaszolhat a kérésre. Persze ettől függetlenül a saját kérdésüket is megkapják. Így több játékpénzt tudnak szerezni.
  • Emelhetjük a hangulatot, ha minden újabb körben több pénzt kínálunk a helyes válaszokért. Pl. az első körben minden csapat a helyes válaszok után 5 „tallért” kap, a másodikban 10-et a harmadikban 15-öt…
  • A játékot színesebbé tehetjük, ha a játék előtt látványosan vezetik be a rabszolga hajcsárok a rabszolgákat. De játék közben is kísérletezhetnek pl. rabszolgalázadással.
  • Ha kisebb létszámmal játszunk, akkor játszható egyéni játékként is (a csapatok helyett egy-egy játékos játszik).

Lejegyezte: Besnyi Szabolcs

besnyi@szabadidoszervezo.net Ez az email cím védett a spam robotoktól, a megtekintéséhez engedélyezni kell a Javasriptet ,

szabadidoszervezo.net