Az Együttműködő iskola – együttműködő társadalom (EMI) mozgalom a maga módján: a biztonságot adó, együttműködő tanulási környezetek hiányának kimondásával, az együttműködés pozitív kultúrája iránti igény ébrentartásával ad választ az iskolai erőszak kérdésére.
Az EMI-mozgalom hét, szakmailag is jól értelmezhető lépésben fogalmazta meg azokat a támpontokat, melyek a pedagógiai kommunikáció megújításához szolgálnak eszközként az erőszakos cselekmények elkerülése érdekében.
Az iskolai erőszak témájával kapcsolatban a közbeszédben moralizáló, diszkrimináló és stigmatizáló megközelítések hangzanak el, jogszabályok születnek, kutatások indulnak, szakértői teamek dolgoznak annak érdekében, hogy megelőzhetőek legyenek a további hasonló esetek. A Magyar Pedagógiai Társaság Comenius Műhely Egyesülete az említett célt egy mozgalom elindításával kívánja elérni.
„Kész vagy arra, hogy változással reagálj a kihívásra? Ne várd a csodát! Légy önmagad szakértője – tanítványaid mentora! Hallgass saját „szakmai” ösztöneidre, merj szembenézni a valósággal: összpontosíts a tanóráidon tapasztalható esetleges válságtünetek kommunikatív jelentésére! Fogalmazd meg magadnak: mit teszek itt és most a tanteremben, amivel a köztem és tanítványaim közt állandósuló energiaszegény (netán ellenséges) viszonyt fenntartom; mit tehetek itt és most, amivel változást, új, dinamikus egyensúlyt, energiában gazdag, együttműködő tanítási-tanulási környezetet idézhetek elő? A változáshoz keress partnert a tanítványaidban, kritikus barátot a kollégáidban, a szülőkben – hogy az együttműködés számodra is, tanítványaid számára is természetes módon rendelkezésre álló, kiapadhatatlan belső erőforrás legyen! Élj a mozgalom által kezdeményezett lehetőségekkel is! Csak 7 lépés – tegyük meg együtt!” – szól a 7 lépés – tegyük meg együtt program felhívása.
Az Együttműködő iskola – együttműködő társadalom elnevezésű civil mozgalmat a közoktatásbeli kultúraváltás társadalmi támogatása érdekében indították el, melynek kapcsán horizontális összefogással kívánnak helyi hálózati pontokat létrehozni, bázisiskolákat keresni, az együttműködő pedagógusok elismerésére EMI-kártyarendszert kidolgozni. A mozgalom együttműködési megállapodást készül kötni az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézettel (OFI), felkínálva az EMI-mozgalom lehetőségeit az OFI által gondozott „Biztonságos iskoláért” programhoz csatlakozó intézményeknek is. A civil mozgalom szervezői várják minden civil szervezet, fenntartó, szakmabeli és szülő jelentkezését, hogy stratégiai partnerként, közoktatási intézményként, pedagógusként csatlakozzon.
További információ itt olvasható a mozgalomról.
(www.edupress.hu)