Iskolánk, a Megyaszói Mészáros Lőrinc Körzeti Általános Iskola 2014 decemberében jelentkezett az INVOLEN projekt versenyfelhívására.

A verseny

A feladat egy modern információtechnológiai eszközökkel játszható, ugyanakkor ún. „helyhez kötődő”, a helyi ismeretekre épülő játék elkészítése volt, amelynek szerves részét képezi a generációk közti kommunikáció. Játékunkkal a 2015. június 9-i magyarországi döntőn az első helyen végeztünk, ennek eredményeképp pedig csapatunk kijuthatott Firenzébe, a verseny szeptember 25-i nemzetközi döntőjére, ahol játékunkkal az öt részt vevő ország összesen 74 játéka közül a negyedik helyen végeztünk. A játékról bővebben a blogoldalunkon olvashatnak: involenmegyaszo.blogspot.hu.

Benevezett játékunk

Játékunk egy, a török korba nyúló, valós helyi történelmi eseményen alapuló, QR-kódos, túrázással egybekötött virtuális kalandjáték, amelynek célja egy „kincs” megtalálása. A játék leírása, a feladat megoldásához szükséges alaptörténet, kincskereső térkép és videó-adatbázis megtalálható és letölthető a játék blogoldalán. A résztvevőknek le kell olvasniuk a településen és a Hernád közelében található állomásokon kihelyezett „kulcstartókban” elhelyezett QR-kódot, így válik hozzáférhetővé számukra az állomáshoz tartozó videó és egy, az alaptörténeten, illetve az egyes videókon alapuló feleletválasztós kérdés.

A résztvevőknek le kell jegyezniük a helyes válasz betűjelét. Ezek a betűk fogják kiadni a jelszót a „kincset” jelképező, a térségről számos érdekességet és ismeretet tartalmazó tömörített dokumentumállományhoz.

Játékunk több szempontból is egyedi, és a versenyfelhíváshoz képest több újítást is tartalmaz. Egyrészt mindenképp szükséges hozzá a valós környezetben, a természetben való barangolás. Ehhez szükséges volt, hogy a QR-kódokat időjárásálló tartóban helyezzük ki a terepre – ezek lettek a „kulcstartók”. A kihelyezés során le kellett jegyeznünk a GPS-koordinátákat is, ennek alapján készült el később a kincskereső térkép. A másik két újítás technikai jellegű. Játékunk előnye a konkurens csapatok játékaihoz képest, hogy multiplatform. Az ellenfelek játékai ugyanis a szervezők által is ajánlott, csak online játszható, kizárólag az iOS rendszeren futtatható ARIS, illetve az Android és iOS rendszerekre telepíthető EnigmApp platformra épültek. Ezzel szemben mi mindenkire gondoltunk: Android-, iOS- és Windows-felhasználókra egyaránt. Továbbá, ha az érdeklődők előzetesen letöltik a telefonjukra vagy a tabletjükre az ajánlott alkalmazásokat, valamint a videó-adatbázist, akkor a játék offline, azaz internetkapcsolat nélkül is játszható, ami jól jöhet, hiszen terepen nem biztos, hogy megfelelő a mobilnet gyorsasága.

Az INVOLEN (Intergenerational Learning for Nature Conservation Volunteers) egy innovatív projekt, amelynek célja a generációk közötti kommunikáció, a helyismeret és a játékalapú tanulás elősegítése. A projekt öt európai ország (Olaszország, Görögország, Franciaország, Magyarország és Szlovénia) természetvédelmi önkénteseit célozza meg.

További terveink

Játékunk sikerén felbuzdulva már a továbbfejlesztésén gondolkodunk, szeretnénk egy önálló játékprogramot készíteni belőle. Az már bebizonyosodott, hogy a játék jól adaptálható, sőt, nemzetközi érdeklődés is mutatkozik iránta. Játékunk tehát sok ötletet adott, sok mindenkit megmozgatott, de a legfontosabb, hogy az együtt töltött idő és a közös élmények igazi összetartó csapattá kovácsolták össze a projektben részt vevő gyerekeket. A csapattagok: Miliczki Martina, Molnár Lilla, Tóth Eszter, Tvergyák Balázs, Lovas László tanulók; Filep Otília, Krajnyák Péter pedagógusok; valamint a munkájukat segítő Kiss Lászlóné igazgatóhelyettes és Vincze Szabolcs igazgató.

Forrás: http://folyoiratok.ofi.hu/uj-kozneveles/involen