Az őszi tanévkezdés után biztosan sok ezer olyan gyerek lesz, akik szívesebben járnak majd suliba, mint azelőtt.
Összesen mintegy 6000 diákPC-t kapnak a HEFOP 3.1.3/B pályázaton nyertes általános- vagy középiskolák, ami egyben új nyitányt is jelent Magyarországon a korszerű, XXI. századi közoktatásban…
Digitális tábla után diákPC
Pár éve az interaktív táblák hasonló pályázatoknak köszönhetően kezdtek elterjedni a hazai közoktatásban és a számuk ma már úgy 6-8000 között lehet.
A tanulói laptopok „tömeges” megjelenése az őszi tanévkezdéssel, azért jelent mérföldkövet a korszerű, digitális, -interaktív oktatástechnikában, mert lehetővé teszi az informatikával támogatott, differenciált, kiscsoportos, vagy akár egyedi oktatást is.
Első cseppek a tengerben
Bár a 6000 minigép nem kevés, mégis csak csepp a tengerben az összes, közoktatásban tanuló diák létszámához képest.
Portugáliában, a Magellán programnak köszönhetően, mintegy 1000000 (egymillió!) laptopnak örülhetnek a diákok, mert az oktatáspolitika felismerte a korszerű, digitális taneszközök használatának jelentőségét, és teljes mellszélességgel a diákPC projekt mellé állt.
A központilag támogatott, több százezres nagyságrendű diákPC projekt idehaza még várat ugyan magára, de azért valami most elindult ezen a fronton is. Némi büszkeséggel tölthet el bennünket, hogy Közép-kelet Európában mégis hazánk az első, ahol ilyen sok gép kerül a diákok kezébe.
Leomlanak a falak
A minilaptopok megjelenése az osztálytermekben valódi áttörést jelent az informatikával támogatott oktatás terén, hiszen véglegesen kiszabadítja a számítógépet az informatika teremből, ahová a tanulók csak bizonyos órák – leginkább informatika – keretében jutottak el.
Ezek a laptopok mindig az osztályteremben maradhatnak és szerves eszközeivé válnak a mindennapi közismereti oktatásnak is.
Módszertani váltás – Képzés nélkül nem megy
A sikeres használat kulcsa azonban a megfelelő képzés. A diákPC-ket alkalmazó tanároknak teljesen új módszertannal kell ismerkedniük, ami eleinte időrabló és fárasztó lesz.
Egy teljes iskolai év tapasztalatával rendelkeznek a budapesti Deák-Diák általános iskolában, ahol egy tavaly induló pilotnak köszönhetően már idehaza is bebizonyosodtak a diákPC-s oktatás pedagógiai előnyei.
Szerencsére elérhetők akkreditált módszertani képzések is, sőt olyan is amelyik házhoz megy az iskolába
Ősztől 6000 diákPC a digitiniknek – Új fejezet a digitális közoktatásban
Vegyes géppark
A szeptemberi becsengetéssel hadrendbe álló minigépek mintegy fele a kimondottan tanulóknak kifejlesztett Intel Classmate PC, amelyet már több millió diák használ világszerte a tanórákon. A CMPC-kel együtt az osztály számítógépeit összefogó, és a tanár munkáját segítő PC felügyeleti program is érkezik a gépekkel.
A többi minigép vagy netbook különböző gyártóktól származik. Ezek esetében még szükség van egy osztályterem felügyeleti szoftverre is.
Lesz folytatás?
Bízzunk benne, hogy sikeresen debütálnak a kis gépek mind a digitinik, mind tanáraik kezében és a sikerek láttán az oktatási kormányzat nem csak fel- és elismeri a korszerű oktatástechnika jelentőségét, hanem hathatósan támogatja, hogy egy következő lépésben nálunk is több százezer diák tanulhasson ilyen taneszközökkel.
Forrás: interaktivoktatastechnika.hu