A varsói Operaház világot jelentő deszkáit ezúttal nem operaénekesek, hanem olyan diákok foglalták el, akik szabadidejük feláldozásával, tanulmányaik mellett voltak képesek valóban világraszóló dolgokat alkotni…

Tegnap, az utolsó versenynapon, az ódon és patináns épületben, éjszakába nyúlóan mutatta be mindenki előtt munkáját az a 15 csapat, akik az elődöntőkből továbbjutottak a végső megmérettetésre.

 

Game Design – játékfejlesztés morális megfontolásokkal

A digitális játékok külön kategóriát képviselnek a versenyen, azonban rájuk is vonatkoznak az Imagine Cup verseny alapcéljai: olyan informatikai technológiára alapuló dolgokat létrehozni, melyek segítenek megvalósítani az ENSZ által megfogalmazott és az Imagine Cup által adaptált fontos, globális célokat, mint például az alapfokú oktatás biztosítása, az éhezés és szegénység felszámolása, a fenntartható fejlődés szem előtt tartása.

 

Green Gears – a környezettudatos kalandjáték

A francia csapat egy olyan kalandjátékot készített, amely első ránézésre nem sokban különbözik a jól ismert játékoktól. Az előadásból azonban hamar kiderűl, hogy a „csavar” abban áll, hogy a játékos csak akkor tud győzni, ha a „harci feladatokat” környezettudatos módon oldja meg, azaz a lehetséges megoldások közül azt választja, ami a legkevésbé káros a környezetre.

A versenyzők, a zsűri kérdésére elmondták, hogy azért tettek a játékba olyan populáris elemeket, mint például a lövöldözés, hogy minél nagyobb réteget érjenek el, így csempészve „környezettudatosság” nevelést a szórakozásba.

Persze, senki sem várja, hogy ezek a fiatalok önmagukban megoldják e súlyos  problémákat, az azonban biztos, hogy előrelépni csak akkor tudunk, ha az Imagine Cup-hoz hasonló kezdeményezésekkel esélyt adunk a felnövekvő generációknak, hogy kibonthassák szárnyaikat és megmutathassák, hogy nem csak hogy felelősségteljesen tudnak gondolkodni, de olyan dolgokat is képesek létrehozni, amivel másokat is erre ösztönöznek.

 

Robotdadus, a gyerekek kedvence

A gyerekek figyelmének felkeltésére illetve megtartásra, és nem utolsó sorban a pedagógusok munkájának megsegítésére keltették életre az orosz fiatalok Robonannyt, a robotdadust.

Az óvodákban vagy általános iskolák alsó tagozataiban segítségül hívható robotocska tud beszélni, énekelni és karjaival gesztikulálni is. Jelenleg előre beállított programokkal fut, azonban a továbbfejlesztési célok között szerepel, hogy a pedagógus maga is beprogramozhatja – egyszerű, felhasználó barát felületen, – hogy mit csináljon a dadus, amely a próbaidők alatt, máris a gyerekek kedvence lett.

A csapat komoly reményeket fűz a sorozatgyártáshoz és a piaci értékesítéshez; előadásukban és a zsűri kérdéseire válaszolva felvázolták piacbevezetési terveiket is.

 

Online szótár és avatar tolmács a jelelőknek

A szotverfejlesztés kategóriában (Software Design), a döntőbe két olyan projekt is bekerült, amely a világon többszáz millió embert érint.

A siketekről és nagyothallókról, illetve a velük foglakozó emberek közösségéről van szó, akik – ezeknek a diákoknak köszönhetően – most olyan lehetőségekhez jutnak, ami alapjaiban megváltoztathatja életüket illetve lehetőségeiket.

 

Signbook – Online közösségi szótár jelelőknek

A finn csapat létrehozta a világ első, közösségi (wikipédia) elven működő, a siketek és nagyothallók által használt jeleléseket gyűjtő és bemutató weboldalát.

Akár egy házi webkamera segítségével is bárki feltölthet jeleket, ami azért is nagyon jó, mert – csakúgy mint a beszélt nyelvek esetén – a jeleléseknél is különböző nyelvekről, sőt dialektusokról beszélhetünk.

Az oldal egyedülálló segítséget jelenthet nemcsak a hallássérülteknek
(akik például így „nyelvet” tudnak tanulni), de a velük foglalkozó pedagógusoknak és segítőknek, családtagoknak is, hiszen autentikus forrásból képesek a jeleléseket megtanulni.

 

EyeFeel – avatar tolmács jelbeszédhez

A thailandi csapat a mondatalkotás és a jelenidejű tolmácsolás lehetőségét teremtette meg programjával. A beszéd-írás  átalakítás-, és az arcfelismerés technikáját egészítették ki sajár kútfőjükből egy olyan programmal, amely képes a siketek sajátságos módján a jeleléseket mondatokká formálni.

A siketnéma tolmács egy avatar (grafikus figura), amely ráadásul több (siketnéma)nyelven is tud beszélni. Projketjükhöz nem csak ők, de a thailandi és más országok hallássérült embereivel foglalkozó szervezetei is komoly reményeket fűznek és maguk is szeretnék, hogy a program minél több, érintett ember számára elérhető lehessen.

 

Zsűrizés szigorú kritériumok szerint

Végül, érdemes egy szót szólni a zsűri tagjairól is: a bírálást ellenszolgáltatás nélkül, önkéntes alapon vagy felkérésre végzik, és minannyiukra jellemző, hogy témájuknak elkötelezett hívei – ez jól látszott kérdéseikből és értékeléseikből.

A döntőt egy hattagú, nemzetközi zsűri bírálta, akik az egész verseny során használt, és számos kritériumot tartalmazó lista alapján értékelte a versenyző csapatokat.

 

Ötmilliós fődíj a gálaesten – élő adásban

Azt, hogy hogyan döntöttek, a gálaesten tudhatjuk meg, amit az interneten, az alábi linken, élőben is követni lehet, de amiről, utolsó cikkünkben mi is beszámolunk.

Folytatjuk …

 

forrás: iot.hu