A campus média sajtómunkásai idén március 31-én tartják éves konferenciájukat az uniós soros elnökségre való tekintettel a gödöllői Szent István Egyetemen. A tízedik Felsőoktatási Média Konferencia (FMK) szakmai programja két napos, a plenáris előadások után az EU soros elnökség sajtóközpontjába,

a Művészetek Házába látogathatnak el a fiatal újságírók, továbbá betekintést nyernek a Szent István Egyetem stúdiójának kulisszatitkaiba is. A közel száz egyetemi és főiskolai szerkesztőt megszólító eseményen a hallgatóság az idei Sajtófesztivál és a Reklámzabálók éjszakája üzeneteivel és egyedi programjaival is találkozhat majd.

 

Az évente egy alkalommal megrendezett FMK-t szervező Magyar Egyetemi és Főiskolai Sajtó Egyesület (MESE) elnöke, Hornyák Tibor elmondta: „Missziónknak tekintjük a fiatal újságírók képzését és továbbképzését, e feladat messzemenőkig túlmutat a műfaj elméleten. Igyekszünk a mindennapi események és azok média megjelenéseit felhasználva, bemutatva perspektívát mutatni a hallgatói sajtó képviselőinek, akik sok esetben már értik és meg is valósítják a „one man crew” – azaz egyszemélyes stáb – modelljét, írnak, fotóznak, tördelnek akár egy személyben, értik a közösségi média fogalmát, de azért évente egy alkalommal fontos tapasztalatot cserélni és feltöltekezni új, szakmai  impulzusokkal is. Idén kézenfekvő volt, hogy a soros EU elnökség fellegvárát jelképező Gödöllőre jöjjünk, itt is a Szent István Egyetemre és a hallgatóinknak bemutassuk az itt folyó munkát. Ezen kívül szakmai partnerei vagyunk a Fiatal Európa Szerkesztőségének, akik az EU-s program diákújságírói munkáját látják el.”

A konferencia második napján a MESE szervezésében 20 fiatal látogathat el az EU sajtóközpontjába, amely technikailag rendkívül magas szintű felszereltséggel rendelkezik a hazai és nemzetközi média kiszolgálására. Bakos Piroska az EU-elnökség hazai szóvivője elmondta, a központ 350 fő kiszolgálására képes, eddig a legtöbben, mintegy 102-en a március 11-12-i informális külügyminiszteri megbeszélést kísérték figyelemmel. A nemzetközi média túlsúlya figyelhető meg a nagyobb sajtóérdeklődést kiváltó eseményeken, a nagy hírügynökségek, napilapok mellett a gazdasági média, mint például a Financial Times angol és német kiadásától, a BBC-től, sőt, a Hszinhua kínai hírügynökségtől is érkeztek újságírók. A magyar médiát a nagy napilapok mellett a Kossuth Rádió, a Hír TV és az MTI képviselte. Az esemény Host Broadcastere, vagyis a szerződött médiaközvetítője a Duna TV. Ők szolgálják ki mozgóképpel és hanggal a jelentős technikai igényű tévécsatornákat és rádióállomásokat. A Fiatal Európa Szerkesztőség diákújságírói is a nemzetközi újságíróknak kijáró feltételek mellett látogathatják az eseményeket, amelyeken csak akkreditációval és szigorú ellenőrzés mellett vehet részt a média.

Pekár István  a gödöllői egyetemen működő Szent István Stúdió vezetője szerint az egyetemi életben is érződik az EU jelenlét. „A térségben mindenki érzékelheti azt a politikát-közéletet kiszolgáló „ipart” amit eddig csak a képernyőn figyelhettünk meg. Ez egy más dimenzió, mint amiben egy regionális, vagy akár egy hazánkhoz hasonló kis ország kommunikációs vállalkozása él, működik. Rendkívüli biztonsági intézkedések, igen nagyszámú szereplő mozgatása, ellenőrzése, a kommunikációs rendszerek kiépítése fenntartása igen speciális ismereteket igényel, amelyekkel csak kevesek rendelkeznek. Ebből most mindannyian többet láthatunk.”- mondja a szakember.

A Szent István Egyetem gyakorlati médiaképzése évek óta magas színvonaláról híres. A gödöllői stúdióba gyakorlatra jelentkezők láthatják, hogy milyen tempót igényel a napi műsor készítése, milyen tartalmi, formai követelményeknek megfelelni egy olyan televízióban, amely a világ öt kontinensére sugároz műsort. Az FMK második napján a SZIE stúdiólátogatására nyílik lehetőség a diákújságíróknak is. Pekár István elmondta, a stúdió két HD kamerával és három HD montírozóval van felszerelve. Magyarországon pillanatnyilag csak ők készítenek napi szinten HD adást. A Duna Televízió számára gyártanak évente több mint 100 db 25 perces filmet, és mintegy 1500 db 3-5 perces rövid riportot, interjút, televíziós jegyzetet. A napi munkában 23 stúdióban dolgozó munkatárs vesz részt. „ A diákoknak bemutatjuk a stúdiót, mindenütt láthatják a folyó munkát. A laikusoknak általában hamis elképzelésük van a médiáról, bizonyos elemeit felértékelik, bizonyos képernyőn nem látható elemeiről pedig fogalmuk sincs. A stúdiólátogatás alkalmával a valós állapotokról sokkal hűbb képet kaphatnak.” – ígéri a stúdióvezető.

A SZIE médiamunkásai szép eredményeket érnek el más területeken is, a Lesz Rádió az ország egyik leghallgatottabb internetes médiuma, amely évek óta a Hegyalja Fesztivál hivatalos fesztiválrádiója is.