Hatos karika a képernyőnJó ízlésű gyerek, tudatos szülő és a televízió felelőssége. A január elsején életbe lépett új médiatörvény alkotói nagy hangsúlyt fektettek a gyerekek és fiatalkorúak védelmére. Idén várhatóan június végétől már látható lesz a képernyőn az új korosztályos besorolás, amely a 6 éven aluli nézőket védi majd.

Ennek pontosítására a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) olyan ajánlást dolgoz ki, amely a médiumokban alkalmazható irányelveket ad a 6 és 12 éves korhatári besorolás alkalmazására. M. Tóth Géza Oscar-díjra jelölt animációs filmrendező szerint a tévéből tömegében áramló rossz minőségű, néhol félelemkeltő mesék igazán nem tetszenek az egészséges lelkületű gyerekeknek, de a magyar filmgyártás nem termel alternatívát.

 

A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy az új jelzés hatékonyan segíti a szülőknek a legfogékonyabb korban lévő gyermekeiket megvédeni az agresszív, romboló hatású televíziós tartalmaktól. A kérdés azért is nehéz, mert hazánkban alig van olyan televíziós csatorna, amire nem jelent majd új korlátozásokat a rendelkezés. A Da Vinci Learning tudományos, oktató TV-csatorna képviselői szerint viszont a televízióknak felelősséget kell vállalniuk a tartalom hatásaiért. Magyarországon jelenleg körülbelül 15 filmadó, 30 ismeretterjesztő és 15 gyerekcsatorna fogható, amelyek között a Da Vinci Learning egyedi, csak oktató módon szórakoztató gyerekműsorokat, meséket sugároz. A csatorna alapító atyja Habsburg Ferdinand büszke rá, hogy díjnyertes dokumentumfilmeket és változatos szórakoztató ismeretterjesztő filmeket sugároznak, amelyek egyes részeit kísérleti jelleggel iskolákban is alkalmazzák. „A csatorna az erőszakmentes, ismeretterjesztő jellegű műsoroknak köszönhetően biztonságos és szórakoztató élményt nyújt a gyerekeknek.”

Bár az idősávbeli korlátozások kereskedelmi érdekekkel való ütközése miatt bizonyos TV csatornák nem mindig értenek egyet a televíziós agresszió romboló hatásaival, a kutatók más véleményen vannak. George Gerbner, a 2005-ben elhunyt magyar származású kommunikációkutató az egyik legtöbbet idézett nemzetközi szaktekintély a médiaerőszak témakörében. Tanulmányai szerint a televíziónézők valóságról alkotott képe annál inkább hasonlított a televízióban látott világra, minél többet néznek tévét. Gerbner háromféle műsortípust különböztetett meg, ezek egyike a mesék és fikciós történetek, amelyek a dolgok működését tanítják. A gyerekek számára a nemi és különböző élethelyzetekben betöltött szerepek, morális értékek megtanulásához elengedhetetlen fontosak ezek a történetek, amelyeket napjainkban egyre kevésbé a közvetlen környezet, hanem inkább a tömegkommunikáció közvetít.

A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság sajtótájékoztatóján Dr. Kollarik Tamás, a Médiatanács tagja elmondta, hogy a 6-os karikán túl az is fontos, hogy a szülők és pedagógusok valóban tudják, mit takar az adott tartalom, ehhez pedig a civil szervezetek közreműködése szükséges. A Hatos karika munkacsoport folyamatos párbeszéd keretében tervezi a közönség informálását, a civil szervezetek – többek között a Nagycsaládosok Egyesülete és a Tudatos Szülők Iskolája is – interaktív programok, klub beszélgetések megszervezését szorgalmazta az érintett szülőkkel. „A szabadidő hasznos és tartalmas eltöltése szülői, nevelői és egyéb példakép minták alapján alakul ki a gyermekekben. Elkeserítő adat, hogy az általános iskolások hazánkban átlagban napi négy órát töltenek a televízió előtt szinte válogatás nélküli tartalmat fogyasztva. Gyermekeink egészséges mentális és fizikai fejlődése érdekében fontos, hogy az Y generációt is felkészítsük a megfelelő szelektálásra, megmutassuk gyermekeinknek az értékeket, legyen az gyermek rajzfilm vagy ismeretterjesztő tartalom. Fontos elérni, hogy érdemes legyen használni a televíziós tartalmakat besoroló piktogramokat, ami az életkori szabályozáson túl, remélhetőleg hamarosan oktatási és egyéb információkkal is szolgál majd a szlovák minta alapján.” – nyilatkozta Tibenszky Moni Lisa, a Tudatos Szülők Iskolájának alapítója. Kósa Éva pszichológus szakértő ugyanitt rámutatott, hogy a 0-12 éves korosztály nem homogén csoport, a 6 év alatti időszak fejlődési szempontból a legfontosabb. Az iskolakezdés időszaka nem véletlenül esik oda, amikor a gyermek olyan fordulaton esik át, amikor megváltozik az élmények kontrollja, felfogási módja.

A témában tartott szakmai fórumon és az azt követő sajtótájékoztatón részt vett M. Tóth Gábor, Oscar-díjra jelölt animációs filmrendező is, aki szerint a szülők egyre tudatosabban szeretnének agresszió mentes tartalmat biztosítani gyermeküknek, de nincs mit. Legalábbis magyar gyártású nincsen. „Örülnék, ha a hazai szakma felé nem csak egy ajánlás lenne mindez, hanem akár direkt, vagy indirekt szabályozás. A rendszerváltás óta elhalt a magyar animációs filmgyártás. Megszűnt például az MTV rajzfilmrészlege és az is elgondolkodtató, hogy a tavaly elhunyt Dargay Attila a rendszerváltás után egy másodperc magyar animációt sem tudott készteni. A csatornák csomagban kapják ingyenesen a gyenge minőségű, néha félelemkeltő gyerekműsorokat és nincs okuk rá, hogy ne ezt használják. Nincs egészséges lelkületű gyerek, akinek ez tényleg tetszik. A pályáztatási rendszer sem jól működik, a közelmúltan késztettünk egy 13 epizódos sorozatot kortárs magyar írónő munkája nyomán, ami a 4. legnézettebb volt a mozikban. A siker nem volt elég, minden igyekezetünk ellenére a következő 13 részre semmilyen állami támogatást nem kaptunk.” M. Tóth Géza, aki nemrégiben a 11. Kínai Nemzetközi Gyermekfilmfesztivál legjobb rövidfilm díját nyerte Bogyó és Babóca rajzfilmsorozatával sajnálatát fejezte ki, hogy arról kell beszélni, mennyire káros egy gyerekműsor, amikor épp ellenkezőleg is lehetne.

A Da Vinci Learning oktató TV-csatorna programkínálatát kizárólag külföldi, minőségi műsorok alkotják, mint például az Egyszer volt, hol nem volt… sorozat. A programok legnagyobb része a családnak szól, hogy a TV nézés közös program, a látottak átbeszélése pedig értékes tapasztalat legyen. A csatorna képviselője kérdésünkre elmondta, hogy számukra semmilyen változást nem okoz az új Médiatörvény szigorított szabályozása, vagy a 6-os karika bevezetése. „Nyugat Európában nagyobb hagyománya van a gyerekműsorok szigorú szabályozásának. Csatornánk 13 országban van jelen, műsorstruktúránk 3 részből áll össze, gyermek, családi és felnőtt idősávra bontva, de nálunk a felnőtt tartalmat sem sértené a korosztályos szabályozást.”