Akkor lássunk is hozzá! Először is nézzünk körül mink van, mint abban népszerű főzőműsorban, aztán majd kitaláljuk hogyan tovább. A szekrény alapját két jókora szekrényajtó, meg néhány a sufniban talált leselejtezett tanári asztal alkotja. Bútorlapból általában akad készlet egy efféle intézményben. Akkor gondolkodjunk! Két szekrénykére is szükségem volt, a kisebb az állványos fúró otthona lesz, a nagyobbikba szerszámok, meg némi alapanyag kerül.
Az állványtartó méreteinek meghatározásánál a tanári asztal magassága és az egyik, egykoron polcként funkcionáló lapanyag szélte, hossza volt meghatározó, a nagyobbiknál a szekrényekhez kellett igazodni, tehát hossza a vitrines részével lett azonos, míg a magasságánál figyelembe vettük, hogy a már meglévő másik polccal egy magasságban legyen a teteje. Így készült egy 50cm x50cm x75cm és egy 100cm x50cm x80cm nagyságú tároló. A tervezésen túl vagyunk, jöhet a munka. Több csoportban kezdtünk dolgozni. A vázlat méretekkel a táblára került, így mindenki tudta mihez igazodjon, kiosztottuk a szerszámokat, és indult az akció. Első lépésben a megadott méreteket felmértük a szekrényajtókra, amihez igen nagy segítség volt a 30éve oly divatos 93cs-es favonalzó. A munka neheze csak most jött. Vágjuk le. Első ötletként mindenkinek a dekopírfűrész jutott eszébe…na persze, a rókafarkú fűrészt meg hagyjuk rozsdásodni. Az efféle pazarlást mégsem engedhetem, úgyhogy maradt a kézifűrész, nem is beszélve arról, hogy a másik amúgy is veszélyes, és nem is tudjuk rendesen használni, célom egyébként is a gyerekek dolgoztatása, nem az hogy én csináljak mindent:0)
A vágás sem ment zökkenőmentesen. Lapanyagot az asztalra fektetve érdemes vágni, első lépésként mégis mindenki a satuba próbálta betuszakolni…ezután rögzítettük szorítóval és váltásban fűrészeltünk – koncentráljuk a testnevelést. A vágás után ráspollyal, reszelővel alakítottuk ki a megfelelő vonalvezetést. Először a kis szekrényt kezdtük összeállítani, ez lett a mintadarab, az esetleges problémákat megoldva, a másik tárolót már sokkal szebben, jobban, gyorsabban elkészítettük- ez a küllemén is látszik… Első lépésben felcsavaroztuk a lábakul is szolgáló két oldalt, amihez 4×50-es facsavart használtunk, oldalanként ötöt, mert az a biztos, előtte persze előfúrtuk egy 3-as fúróval, aztán lesorjáztuk a tetejét egy 8-as fúrószárral, így a csavar feje síkban lesz a lappal, persze először ezt is elfelejtettem, úgyhogy a belső oldalon a csavarfejek kiállnak, ám mivel a gyerekek kézzel csavargatták be, nem volt szívem kiszedetni velük, keményen dolgoztak vele. Tehát ezt az oldalt fordítottuk az asztal felé:0). A kis állványtartó csak azért kapott polcot, hogy legyen, ami kimerevíti, de nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, ezért egy arra járó 20×100-as deszkából is vágtunk mankót. Ehhez keretes fémfűrészt használtunk. A nagyszekrény tartását a sarkokba vágott 10cm x10cm oldalú derékszögű farostlemez háromszögek biztosítják, amiket ragasztóval és kartácsszeggel rögzítettünk- mit tegyek, elfogyott a csavar… Sokkal jobb ez utóbbi megoldás.
A kis szekrényre visszatérve, mely így lényegében elkészült, ugye a polc csak merevítő volt, annak ellenére már hetek óta tartja a rárakott satukat- kb.20kg- úgyhogy ha nem is szépen, de jól dolgoztunk. A nagy szekrénynél e gyermekbetegségeket orvosoltuk, a csavarokat színeltük, a tartást a hátoldali merevítőkkel biztosítottuk. Persze ezzel sem ment minden simán.
Először is, rövid lett a bele szánt polc, átkozott 2cm…sebaj, levágtunk egy 50cs hosszú, 20×20-as szegőlecet, Pont a közepén hosszába húztunk egy egyenest, majd három ponton átfúrtam 6-os fúrószárral, beleütöttünk egy tiplit, a polchoz illesztettük, körberajzoltam a tipliket, kifúrtam, ragasztottuk, összeütöttük, kés a polc. Természetesen ezután az egészet felcsavaroztuk a helyére. Második jelentős probléma már megint a kibírhatatlan tanári személyiségem. Készítsünk ajtót, de olyat, amilyen a környéken senkinek nincs…így került csuklós ajtó a szekrényre. Jobb is így, mert nem két fél méteres lapot kell mozgatni, ami elfoglalja a terem jelentős részét, így nyitva is alig 25cm-re lóg be a közlekedő útvonalba. Gyönyörűen felmértük a 25cm x80cm-es téglalapokat, körbe élfóliáztuk- arra kell a képen ott kilógó vasaló- aztán kiderült, hogy a bontott zsanérok rútul eltartanak. Ismét a ráspoly és reszelő segítségét vettük igénybe, s megkezdődött a küzdelem a passzolás érdekében, az immáron felrögzített ajtókon. Nem volt egyszerű, de ettől volt szép:0) Hm…a külleme hagyott némi kívánnivalót, ezért a jobb esztétikai élmény érdekében felcsavaroztunk egy pácolt szegőlecet az ajtó felé. Ápol és eltakar, szerintem jól néz ki. A zárszerkezet már a gyerekek leleményességét dicséri. Beütöttünk két szöget, s azt ráhajtottuk az ajtóra. Naggyon jó!
Közös tervezés, 100 százalék diákmunka, teljes értékű egyedi tároló. Kell ennél több?
U.i.: Gondolom észrevette a szövegben használt E/1 és T/1 személyeket,számokat. Nem véletlen, mivel van amit én csináltam, s van amit a gyerekek.