Az egész oktatási rendszerben új alapokra kell helyezni a konfliktuskezelést, az individualista versengést fel kell váltania a kooperatív versenynek – mondta Jancsák Csaba ifjúságkutató a november 26-ai pécsi lövöldözésre reagálva az Edupressnek. A szociológus szerint a jelenlegi világkockázatú társadalomnak a legfőbb jellemzője, hogy az állampolgárok elveszítik biztonságérzetüket. „A globalizáció következtében számítottunk rá, hogy az Egyesült Államok, Németország, Finnország után Magyarország is találkozik az iskolai vérengzés jelenségével, csak nem gondoltuk, hogy ilyen hamar” – mondta.
Sarokponthoz érkeztünk a ma tapasztalt egyetemi ámokfutással, az ilyen események vírusszerű terjedésének elkerülése végett más konfliktusmegoldó mintákat kell mutatnunk a fiataloknak – mondta Jancsák Csaba ifjúságkutató, a Szegedi Tudományegyetem oktatója. Jancsák szerint egy új generációról beszélünk ugyanis, amelyben az individuális versengés konfliktusokat szül. Ha azonban valaki nem rendelkezik a külvilágban való eligazodáshoz szükséges mintákkal, a konfliktuskezelés könnyen válhat agresszívvá. „Az oktatásnak óriási a felelőssége és a feladata abban, hogy az óvodától az egyetemig kooperatív versengésre tanítsa a fiatalokat. Ehhez azonban egy olyan szinergiára van szükség, amelyben az oktatáspolitikusoktól kezdve az oktatókon, szülőkön át a diákok is partnerek – húzta alá Jancsák.
A szakember szerint a jelenlegi helyzet jól mutatja, hogy a magyar társadalom morális állapota rendkívül sebezhető, anómia, értékzavar jellemzi Magyarországot, ami párosul a gazdasági válsággal. „A mai jelenség vírusszerű terjedéséhez az oktatási színpad szereplőinek teljes összefogására van szükség, a bulvársajtón és interneten szocializálódó ifjúság számára ugyanis sokszor nem elég hangsúlyos, hogy a mai, és az ehhez hasonló bármilyen agresszív konfliktuskezelési módszereket teljesen elutasítja a társadalom”.