A jelenlegi rendszer helyett kétszakos, ötéves tanárképzés bevezetését, valamint a pedagóguspálya presztízsének helyreállítására négyfokozatú életpályamodellt ajánlottak a hetedik Bolyai Műhelykonferencia résztvevői, október 16-án – olvasható a Magyar Hírlapban.

Az Eötvös Loránd Tudományegyetemen (ELTE) megrendezett konferencián a szakemberek egyetértettek abban, hogy kiemelt ösztöndíj bevezetésével kell vonzóvá tenni a természettudományos pedagóguspályát.

 

Hetedik alkalommal rendezte meg az ELTE Bolyai Kollégiuma A természettudományi tanárszakok a kétciklusú képzésben címmel a Bolyai Műhelykonferenciát október 16-án. A résztvevő szakemberek egyetértettek abban, hogy a magyarországi tanárképzésben nem működőképes az angolszász oktatási forma. Annak ellenére, hogy a bolognai rendszer célja a mobilitás elősegítése, a szakemberek szerint az mégsem biztosít az egyetemistáknak nagyobb mozgást. Továbbá véleményük szerint a rendszer egyik fő hibája, hogy nem oktat egyenrangú kétszakos tanárokat – foglalta össze szakemberek véleményét Vancsó Ödön, a felsőoktatási törvényt előkészítő, pedagógusképzéssel foglalkozó munkacsoport vezetője. Álláspontja szerint azonban még nem telt el elég idő a bolognai rendszer bevezetése óta ahhoz, hogy annak eredményeiről határozott véleményt lehessen alkotni.
A konferencián javaslatként hangzott el a kétszakos, ötéves tanárképzés bevezetése egyéves gyakorlati idővel, valamint a természettudományos pedagóguspálya vonzóvá tétele kiemelt ösztöndíj bevezetésével. Továbbá a pedagóguspálya presztízsének helyreállítására a bizottság egy négyfokozatú életpályamodellt javasolt. Ennek előnye az lenne, hogy a munkáját jól végző szakemberek számára lehetőség nyílna arra, hogy magasabb szekcióba kerüljenek. Eszerint „mester” szinten 430 ezer forintos kezdő fizetést kapnának a pedagógusok. Vancsó Ödön kitért arra is, hogy mielőbb változást kellene elérni a közgondolkodásban: hiszen a pedagógus csak akkor szerepel a sajtóban, ha erőszak áldozata lesz – fogalmazott a munkacsoport vezetője.
(Forrás: Magyar Hírlap)
(www.edupress.hu)