Csontváz a szertárban
Ha interaktív táblánkat és a projektort nem kapcsoljuk össze egy számítógéppel, akkor interaktív rendszerünk semmit sem fog érni. Élettelen és haszontalan lesz, olyan mint egy csontváz a szertárban… A számítógép a rendszer „szíve”, központi szereplője, hiszen ez vezérel mindent: a projektort, az interaktív eszközt, de még az audio erősítőnket is.

Először tehát ejtsünk egy-két szót az interaktív eszközrendszert életre keltő eszközről, a számítógépről!

PC vagy laptop? Ez itt a kérdés…
avagy a számítógép kiválasztásának fő szempontjai

A válasz pedig ilyen egyszerű: mindegy, csak ”erős” legyen.

Az „erős” számítógép legfontosabb jellemzői a processzor gyorsasága és a rendelkezésre álló RAM memória terület.

Ez a két tulajdonság szorosan összefügg egymással és együttesen határozzák meg a számítógép gyorsaságát, teljesítményét.

A minél nagyobb RAM memóriára azért van szükség, mert ezen a területen tudja elvégezni a gép az éppen futó, aktuális feladatait.

Ha ez a hely szűkös, nem elegendő, akkor a gép csak nehezen, lassan boldogul amikor egyszerre több feladattal kell megbirkóznia. A kicsi RAM terület akkor is probléma, ha csak egy, de nagy helyigényű programot futtatunk (pl. video).

Az interaktív oktatás halála a lassúság

Felgyorsult világban élünk, hozzászoktunk hogy minden gyorsan történik. Különösen igaz ez a számítógép világában. Nincs annál zavaróbb, amikor a dinamikus, interaktív, látványos és figyelem lekötőnek elképzelt előadás vagy óra csigalassúsággal vánszorog, mert a számítógép nem bír megbirkózni egy fájl megnyitásával.

Hogy ezt elkerüljük, természetesen jobb, ha a gép processzorának sebessége is minél nagyobb. A jó hír az, hogy a ma újonnan kapható gépekben már eleve egy vagy két processzoros, legalább 1-1,5 GHz sebességű processzorokkal vannak ellátva.

Nem igaz ez a RAM méretére. Ezt már vsárláskor elkell dönteni, hogy mekkora legyen, és szerencsére utólag is lehet bővíteni.

256K, 512K RAM ma már egyáltalán nem elegendő, a minimum az 1M RAM, de a 2M sem luxus!!

A számítógéppel szemben támasztott, folyamatosan növekvő sebesség és RAM igényre azért van szükség, mert az újabb és újabb szoftverek egyre igénylik ezt. Maguk a táblaszoftverek is egyre többet tudnak és ezzel növekszik a feldolgozási sebesség és RAM igényük.

A melyik a jobb, az asztali (PC) vagy a hordozható számítógép (laptop) kérdést sokkal inkább eldöntheti az utóbbi legjellemzőbb tulajdonsága: a hordozhatóság. Ha van laptopunk, akkor minden anyagunk mindig velünk lehet és így nem kerülünk zavarba, ha valami kimaradt az előadásunk, óránk anyagából.

Ha mégis asztali számítógép vezérli a táblát, akkor meg előnyös lehet az a kényelem, hogy csak egy külső adathordozót (pendrive) kell magunkkal vinnünk, és már kezdődhet is az óra!

Fontos kiegészítők!

A számítógépben legyen DVD lejátszó (ma már ez alap tartozéknak számít) és USB csatlakozási lehetőség (legalább 2).

Laptop esetén nagyon praktikus egy un. dokkoló egység rendszeresítése, amely megkönnyíti a számítógép csatlakoztatását a rendszer többi eszközéhez (tábla, projektor, audio …).

Programok, táblaszoftverek

Ha a számítógépet a rendszer „szívének” neveztük, akkor a számítógépen futó programokat, szoftvereket a rendszer „lelkének” is nevezhetjük.

Végül is ez a legfontosabb... minden eszköz, amiről eddig beszéltünk csak azért van, hogy a lényeget, a tartalmat, a tartalom megjelenítését szolgálja.

Minden tábla márkának saját táblaszoftvere van. A legtöbb gyártó „gondosan ügyel arra”, hogy táblaszoftvere táblafüggő legyen, mert azt gondolják, így könnyebben magukhoz tudják kötni a felhasználókat.

Azért egy-két üdítő kivétel is akad, mert vannak olyan táblaszoftverek, amik bármilyen táblán használhatók.

A kaméleon olyan állat,…

amely színével kiválóan tud alkalmazkodni környezetéhez. Valószínűleg ezért nevezték el azt az illesztő egységet és annak szoftverét így, mert ez az eszköz képes az összes, ismert táblafajtával együttműködni. Ez lehetővé teszi, hogy már meglévő, több gyártótól származó táblaparkunkon egységes táblaszoftvert használjunk.

De mi is az a táblaszoftver?

Alapvető feladatai:

  1. kezeli a táblához tartozó interaktív eszköz jeleit

  2. egy olyan speciális prezentációs szoftver, vagy alkalmazás, amely – az egyedi effektektől eltekintve – leginkább a közismert PowerPoint bemutató készítő programhoz hasonlítható

  3. alkalmas arra, hogy a táblára (az éppen futó programtól függetlenül) „digitális tintával” írjunk, úgy ahogy azt a táblán tesszük


 

Ezért van az, hogy aki már valaha is használt PowerPointot vagy ehhez hasonló szoftvert, annak gyerekjáték lesz egy táblaszoftver meg-, és kiismerése, használata.

Fontos elvárás a táblaszoftverekkel szemben, hogy azok kompatibilisek legyenek a számítógép operációs rendszerével és ne akadjanak össze a gépen éppen futó, más alkalmazásokkal! (A Microsoft Vistával pl.még elég sok táblaszoftver nem működik megbízhatóan!)

Az interaktív tábla kulcsa – a kalibrálás

A táblaszoftverek első, és legfontosabb speciális tulajdonsága, hogy segítségükkel a táblát illetve a bevetített felületet kalibrálni lehet E nélkül ugyanis nem tudnánk használni a táblát.

A kalibráció során a táblát, a táblára vetített képen lévő 6-9 ponton meg kell érinteni az aktív vagy passzív tollal, hogy az interaktív eszköz érzékelője pontosan rögzíthesse az érintés helyét.

Ezek után a táblára a számítógépen futó bármilyen program képét kivetíthetjük, és a tollal vagy akár az ujjunk érintésével a programot a tábláról vezérelhetjük ugyanúgy, mintha az egérrel kattintgatnánk a számítógép előtt ülve, a megszokott módon.

Vannak olyan táblarendszerek is, amelyek nem igényelnek kézi kalibrációt, mert ez automatikusan történik.

Egy fixen telepített, osztálytermi környezetben általában nincs szükség állandó újrakalibrálásra, hiszen a tábla, és a vetített kép helyzete nem változik.

 

Ha egy táblát bekalibráltunk, akkor az innentől kezdve akkor is interaktív táblaként fog működni, ha a tábla saját táblaszoftverét (a prezentációs szoftvercsomagot) soha nem is használjuk!

Ezt azért fontos kiemelni, mert sokan túlértékelik a táblához tartozó speciális prezentációs szoftver jelentőségét és azt gondolják, hogy a tábla csak azzal képes működni.

Egy bekalibrált táblán kinyithatunk egy Excell táblát, egy Word dokumentumot vagy egy bemutató anyagot,amit PowerPointban készítettünk!

Hogy miért jó ezt tudni? Mert ha vannak ezekben, vagy más programokban elkészített (tan)anyagaink, akkor ezeket azonnal tudjuk használni az interaktív táblán anélkül, hogy a – legtöbbször – tábla specifikus saját táblaszoftvert akár csak ki is nyitnánk!

Mitől speciálisak a táblaszoftverek?

A prezentációs táblaszoftver leginkább egy üres, fehér lapokból, (képkockákból, diákból álló) jegyzettömbhöz hasonlítható.

Egy ilyen üres, alaphelyzetben fehér lapra aztán tetszésünk szerint írhatunk, rajzolhatunk a „digitális tintával”, vagy képeket rakhatunk rá és azokat tetszésünk szerint szerkeszthetjük.

Ilyen lapot, vagy diát akármennyit elővehetünk és elmenthetünk, hogy aztán azokat bármikor újra elővehessük és felhasználhassuk az oktatás során.

Az összes táblaszoftver tudja az olyan hagyományos funkciókat, mint vonalszerkesztők, nyilak, geometriai ábrák rajzolása, szöveg és képi objektumok mozgatása és átméretezése…stb.

A táblára bármilyen háttérképet feltehetünk: így varázsolhatunk könnyedén egy sima fehértáblából egy kattintással hangjegy vonalas táblát, vagy éppen sakktáblát, ha a kedvünk éppen úgy tartja.

A szoftverekhez tartozó képgaléria nagysága és a képek oktatáshoz való használhatósága egy mérlegelési szempont lehet a választásnál.

A teljesség igénye nélkül, íme egy-két, csak a táblaszoftverekre jellemző, érdekes speciális effekt (nem minden márkánál)

          • redőny” funkció, amely lehetővé teszi a tábla teljes, vagy részleges eltakarását. Így a tanár a táblára írtakból csak annyit mutat meg, amennyit akar (pl.a válaszokkitakarása)

          • „Reflektor-fény” funkció: ezzel a megoldással a táblának csak egy igen kicsi területét tehetjük láthatóvá. Fontos információkat tudunk kiemelni vele.

          • a „tábla felosztása”, amely lehetővé teszi,hogy egy időben ketten is dolgozzanak a táblán

          • A „Video felvétel” segítségével a táblán zajló összes esemény rögzíthető hanggal együtt, és a későbbiekben bármikor visszajátszható. Ehhez mikrofon is kell (lásd 3. rész: Audiovzuális kiegészítők)

          • Kézírás felismerés – kézzelírt szavakat gépelt szöveggé alakít

          • Az íróeszköz tulajdonságok széleskörű megváltoztatási lehetősége – így csak egy kattintás és máris egy másik,tetszőleges színnel és stílusban írhatunk

A táblaszoftverek értékelésénél két nagyon fontos szempont:

  • Hyperlink csatolás – lehet-e az objektumokhoz külső hivatkozást csatolni?

  • Flash állományú fájlok beillesztése: Az oktatási anyagok egyre nagyobb része készül ilyen formátumban, ezért fontos, hogy ezeket a fájlokat saját anyagainkba be tudjuk illeszteni

Egy hasznos kis alkalmazás
Használja bármilyen gépen (tan)anyagait

A legtöbb gyártó táblaszoftvere mellé biztosít egy „nézőke” vagy „viewer” nevű alkalmazást, ami lehetővé teszi, hogy egy speciális prezentációs táblaszoftverrel elkészített anyagot bármely olyan számítógépen (így tehát interaktív táblán) lejátszunk, amelyre maga a szerkesztő program nincs telepítve.

Így ugyan az anyag helyben nem szerkeszthető, de bemutatható. Ez a kis program részben megoldja tehát a prezentációs táblaszoftverek inkompatibilitási problémáját.

Táblaszoftver evolúció
Csak lassan a testtel

A táblaszoftvereket a gyártók folyamatosan fejlesztik, amelyeknek legfrissebb verziói a netről letölthetők!

 

Nem kell ahhoz otthon is lennie egy interaktív táblának, hogy a prezentációs táblaszoftverrel megismerkedhessünk és azzal dolgozhassunk.

Még vásárlás előtt letöltheti a különböző táblaszoftvereket, hogy eldöntse melyik felel meg jobban igényeinek!

Vannak gyártók akik igyekeznek teljesen integrált, „mindenttudó” táblaszoftvert készíteni, hogy minél jobban kiszolgálhassák a felhasználók igényeit.

Fontos azonban megjegyezni, hogy nem minden oktató és pedagógus akar és tud saját órai (tan)anyagokat fejleszteni, hanem szívesebben használnak kész digitális tartalmakat. Ezért óvakodni kell a „mindenttudó” táblaszoftverek túlértékelésétől!

A digitális tananyagokról, azok különböző fajtáiról, elérhetőségeikről … egy másik alkalommal fogunk írni.

Összefoglalásként
azt javasoljuk, hogy a táblaszoftverek értékelésekor, kiválasztásakor vegyék figyelembe következőket:

a szoftver gyakorlati használhatóságát az oktatás során, a könnyű kezelhetőséget, a megbízhatóságot, a továbbfejlesztés lehetőségét, a más programokkal való együttműködési hajlandóságot,az érték/ár arányt… és ne feledjék! Az interaktív tábla használható a saját prezentációs szoftver használata nélkül is!


 

Az interaktív tábla csak a kezdet
Fontos kiegészítő eszközök, rendszerek…

Bár az interaktív oktatástechnikának kétségtelenül az interaktív tábla a központi szereplője, és ezért fontos, hogy először erről legyen némi áttekintésünk, tudnunk kell azonban, hogy már most számos olyan egyéb kiegészítő (interaktív) oktatástechnikai eszköz létezik és fog bevonulni iskoláink mindennapjaiba, amiről feltétlenül beszélnünk kell…

Következő cikkünkben ezekkel az eszközökkel ismerkedhetnek meg…

Forrás: www.interaktivtablamegoldasok.info