Oktatási módszerek interaktív tábláhozNéhány éve még minden iskolában hagyományos táblákra írtunk krétával. A szerencsésebbek fehér táblán dolgoztak filccel. A frontális oktatói eszköztárban be kellett érnünk a színek, alakzatok használatával, no meg a táblaszivacs által adott lehetőségekkel.

 

Ehhez képest tágra nyílt szemekkel állnak mind a tanulók, mind a pedagógusok egy bekapcsolt interaktív tábla előtt. Amellett, hogy a korábban meglévő eszközök rendelkezésre állnak, (tudunk írni, színezni, törölni) mind a vizuális, mind az auditív hatások területén teljesen újfajta partnerünk lehet ez az új taneszköz.

 

Technikai lehetőségek

Ha a táblákon futó szoftverek technikai lehetőségeivel tanfolyamokon, egyénileg ismerkedünk, az alábbi alapfunkciók segítségével állíthatjuk össze feladatainkat.

A táblán lévő grafikai elemeket tetszés szerint elhelyezhetjük, mozgathatjuk, egy mozdulattal átszínezhetjük, nagyíthatjuk, kicsinyíthetjük. A különböző rétegekre helyezett színes elemek, képek, ha kell, lefedhetik egymást, vagy éppen kiemelhetik a táblakép egy-egy területét.

Képeket használhatunk saját gyűjteményünkből vagy az internetről, ezek a tankönyvekben megszokott módon illusztrálhatják a tananyagot, de akár áttűnhetnek egymásba. Videók segítik a tananyag feldolgozását, melyekből képkockákat is kivághatunk.

Segítik a tanulást, ha éppen nem vonják el a tanulók figyelmét a lényegről.

Néha bizony előfordul, hogy az interaktív táblán folyó öncélú technikai bemutató rengeteg időt rabol el a tanártól a felkészülés során, emellett a tanulásra szánt időt is kevéssé hatékonyan használja ki.

Fontos tehát az interaktív tábla esetén, hogy a technikai lehetőségeket az oktatási célok elérése érdekében mozgósítsuk. Új oktatási módszerekkel dolgozzunk, ne káprázatos, ámulatba ejtő trükkökkel.

 

A kedvenc módszerem

Ez a módszer első alkalommal használva kicsit több előkészületet igényel, mint a többi, de megéri a fáradtságot. A tanár vagy maga készít fényképeket a tanulókról, vagy a tanulók küldenek neki e-mailben magukról egy-egy fényképet. (A személyiségi jogok megtartására ügyelni kell!) A tanár ezeket a fényképeket használja később az oldal összeállításakor, így a tanulók saját maguk is részeseivé válnak a feladatnak. Nem pálcikaemberek, clipart grafikák szerepelnek a táblán, hanem azok a tanulók, akik részt vesznek a tanulási folyamatban. Nincs olyan, aki ne figyelne, ha éppen ő vagy a padszomszédja az, akiről tanulunk.

Ha például angol órán a vásárláshoz kapcsolódó kifejezéseket gyakoroljuk, akkor a nyitóképen a tanulók fényképei szerepelnek egy üzletben A gyakorló oldalakra a csoport összes tanulójának a képét előkészítem , majd egyesével lefedem azokat. Minden oldalra begépelem azokat az információkat, amelyeket a tanulóknak használniuk kell a párbeszédek során. Az órán véletlenszerűen választjuk ki a párokat a lefedések eltávolításával, akiknek elő kell adniuk a vásárláshoz kapcsolódó párbeszédeket.

A tábla technikai adottságait itt arra használtuk, hogy megragadjuk a tanulók figyelmét, és a vizuális élményekkel elősegítettük a gyakorolt anyag rögzítését.

 

Speciális módszergyűjtemény

Néhány hónapja még minden pedagógusra kemény munka várt, míg az elsajátított technikák után saját oktatási módszereket dolgozott ki az interaktív táblához.

Szerencsére ma már nem kell egyedül végigmenni ezen a rögös úton, nem kell éjszakákat kísérletezni, és aztán izgulni, hogyan is működik majd ez a tanórán.

2011. szeptemberben megjelent a Hogyan taníts interaktív táblával? című módszergyűjtemény, mely kifejezetten interaktív táblás módszerek leírását tartalmazza.

A 35, táblaszoftvertől függetlenül használható módszer mellé a szerző 100 tantárgyi példát is összegyűjtött, hogy megkönnyítse az alkalmazást. Természetesen a példák különféle tantárgyakhoz kapcsolódnak, így Ön is talál olyant, amit akár módosítás nélkül bevihet az órájára.

Amennyiben Ön is szeretne tanóráin technikai bravúrok helyett, hatásos oktatási módszereket alkalmazni az interaktív táblán, látogasson el a www.aktiv-angol.hu/konyv3.htm oldalra, és szerezze meg saját módszergyűjteményét.

 

Wolf Emőke