PSZ: elfogadhatatlan az iskolaőr mint feladat bevezetéseAz iskolaőrség létrehozásának célja az iskolák belső rendjének fenntartása, a tanítás zavartalanságának garantálása – mondta az MTI-nek Nagy Linda, a Belügyminisztérium (BM) szóvivője április 19-én. Eközben a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) szerint nem szerencsés a tankötelezettség teljesítésével kapcsolatos kérdéseket rendészeti ügyként kezelni.

Az MSZP Pedagógus Tagozata közleményben reagált a tervezetre, jelezve, hogy megdöbbenéssel és felháborodással fogadták a hírt. Az LMP pedig úgy véli nem iskolaőröket, hanem pedagógiai asszisztenseket kellene alkalmazni az iskolákban – közölte az MTI.

 

Nagy Linda, a BM szóvivője hangsúlyozta: a kormány célja, hogy gondoskodjon az iskolákban a biztonságról – a gyerekekéről és a pedagógusokéról egyaránt. Az iskolaőr feladata, hogy megóvja és fenntartsa ezt a biztonságot, ne mászkálhassanak idegenek ki-be az intézményekben, mint ahogy ez sok esetben megtörtént. Hozzátette: a Nemzeti Erőforrás Minisztériummal összhangban készül el a jogszabálytervezet, amely május közepén kerülhet a parlament elé. Nagy Linda kiemelte: ez egy lehetőség, az intézmények dönthetik el, hogy szükségesnek tartják-e és hány iskolaőr tudja garantálni a biztonságot.
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) szerint nem szerencsés a tankötelezettség teljesítésével kapcsolatos kérdéseket rendészeti ügyként kezelni, ezért elfogadhatatlan, hogy a köznevelésről szóló törvényt egy rendészeti kérdéseket szabályozó törvénnyel párhuzamosan módosítják. Ezt Galló Istvánné, a PSZ elnöke írta a belügyminiszternek, Pintér Sándornak címzett levelében, amelyet április 19-én juttatott el az MTI-hez. A szakszervezet közlése szerint az iskolából való távolmaradásnak számos oka lehet, például az, ha a tanulónak nincs megfelelő ruhája, vagy ha a kisebb testvéreire kell vigyáznia. Kifogásolják azt a passzust, hogy a rendőrnek minden utcán lévő, 6-16 éves gyereket, fiatalt igazoltatnia kellene. Galló Istvánné a kritikákat sorolva kitért arra is, hogy a nevelési-oktatási intézmények nem látnak el rendészeti feladatokat, ennek alapján az iskolaőr mint feladat vagy munkakör rendészeti tevékenységként való értelmezése és bevezetése elfogadhatatlan. A szakszervezet azt kéri: ne a köznevelésről szóló törvény, hanem a rendészeti feladatokat meghatározó törvény kötelezze arra az állami és az önkormányzati fenntartót, hogy indokolt esetben adjon külső védelmet a nevelési-oktatási intézményeknek.
Az LMP úgy véli, nem iskolaőröket, hanem pedagógiai asszisztenseket kellene alkalmazni az iskolákban – jelentette ki április 19-ei, budapesti sajtótájékoztatóján Karácsony Gergely. A frakcióvezető-helyettes szerint az iskolaőrök alkalmazása egy valós problémára adott rendkívül rossz válasz. Hozzátette: az iskola „nem kaszárnya”, mert nemcsak az a cél, hogy fizikailag rend legyen a termekben, hanem az is, hogy az iskolákban töltött idő valóban a gyerekek épülésére szolgáljon. Hangsúlyozta, hogy pártjuk szerint jó minőségű iskolákra és oktatásra lenne szükség, miközben a pedagógusokat pedagógiai asszisztensek alkalmazásával tehermentesítenék. Utóbbiak külön tudnának foglalkozni azokkal a motiválatlan, lemorzsolódó gyerekekkel, akikre a jelenlegi rendszeren belül a pedagógusoknak nem mindig jut plusz idejük.

{module Forrás: edupress|none}