A pszichológus szerint hagyni kell a gyerekeket nyugodtan nyaralni, és nem szabad iskolai feladatokkal nyüstölni a vakáció alatt. Van aki viszont úgy véli, nem árt, ha nyáron is gyakorol, mert három hónap alatt mindent elfelejt. A jogszabályok tiltják a nyári házi feladatot.

„Súlyos hiba, bűn, vétek, elemi tudatlanság a tanulás természetét illetően, ha egy tanító vagy tanár házi feladatot ad a gyerekeknek a szünidőre” – szögezi le kérdésünkre Vekerdy Tamás. A pszichológus szerint rossz, mechanikus gondolkodásra vall, ha azt hisszük, azzal teszünk jót a gyereknek, ha egész nyáron gyakoroltatjuk. Természetesen ez alól kivételt képeznek a sportolók és a művészek, mert ezeknél a területeknél szükség van a mindennapi gyakorlásra.

Alvás közben tanulunk

Régi tanuláspszichológiai tény, hogy nem lehet és nem is érdemes állandóan tanulni – fejti ki  Vekerdy. Egyes tanulási szakaszok után szünetet kell hagyni. Pont ez a pihenéssel, alvással, egyéb más tevékenységgel töltött idő a leglényegesebb része a maradandó és a képességgé érlelhető tudás kialakulásának. Az alvás ezek közül is kiemelten fontos mozzanat abban, hogy beépüljön a nap közben megtanult anyag.

Ugyanígy van a hosszabb szünetekkel is. Nagy tapasztalatú tanítónők pontosan tudják, hogy az a gyerek, akivel a szülők végiggyakoroltatták a nyarat, az ősszel – ugyan nem túl jókedvűen, de – rögtön tud mindent, le tud mindent írni, amit kell. Az egész nyáron „csak vakációzó” gyerek pedig szeptemberre mintha mindent elfelejtett volna. Látszólag tehát hasznos volt a gyakorlás. Igen ám, de hat-nyolc hét múlva megfordul a trend, és akit békén hagytak nyáron, az októberre már többet tud szinte, mint a nyár előtt. Akit meg egész nyáron gyötörtek, az addigra totál kifárad, és már „nincs is jelen”.

Ne legyen kötelező a kötelező olvasmány

Ha a szülők azt akarják, hogy gyermekeik közelebb kerüljenek a könyvekhez, akkor pedig ne a kötelező olvasmányokkal gyötörjék őket – tanácsolja Vekerdy. Esténként inkább meséljenek nekik, ha nagyobbak a gyerekek, akkor a nyár folyamán tartsanak folytatólagos felolvasást olyan regényekből, – legyen az Dickens, P. Howard, Tolkien, Mikszáth vagy bármi más -, amik élvezetet okoznak számukra. Ha erőltetjük az olvasást valakivel, aki nem szeret olvasni, csak még jobban megundorodik a könyvektől. Viszont az izgalmas, érdekes, folytatólagos történetek – lásd Harry Potter – elcsábíthatják az olvasáshoz.

A pszichológus azt ajánlja tehát, hogy hagyjuk békén a vakáció alatt a gyerekeket, és laza, de jól tagolt nyarat szervezzünk nekik nagyszülőkkel, rokoncsaládokkal, ismerősökkel, táborozással és egyéb lehetőségekkel.

Foglalkoztatni kell a gyereket

Hoffmann Rózsa oktatási szakember szerint a kérdés nem is arról szól, hogy adjunk-e kötelező olvasmányokat, feladatokat a gyereknek nyárra, vagy hagyjuk őket nyaralni. A Pázmány Péter Tudományegyetem pedagógiai tanszékének vezetője annak a híve, hogy a gyerekek előtt legyenek olyan feladatok, amivel foglalkozhatnak. A lényeg a szakember szerint az, hogy „ne unatkozzanak, és az unalomból ne következzék, hogy rossz útra térnek”. Hoffmann Rózsa ezért úgy véli, értelmes, izgalmas, új módszereket igénylő, felfedezéses feladatokat érdemes, mi több, hasznos adni a nyárra a diákoknak.

„Egyáltalán nem kárhoztatandó semmi olyan feladat, ami a gyerekeket abban segíti, hogy hasznosan töltsék az időt, gyarapodjanak testben, lélekben, szellemben” – mondja. A szakember szerint nagyon jó, ha a tanár ajánl olyan tevékenységi formákat a vakációra – kutatást, kirándulást, múzeumlátogatást – amik motiválhatják a gyerekeket. De fontos, hogy az adott feladat ne büntetés vagy teher legyen.

Ebbe szerinte belefér egy kötelező olvasmány is, amit ma már inkább úgy tanácsos adni, hogy felkínál a tanár egy olvasmánylistát, amiből a diákok választhatnak. Sok olyan gyerek van ugyanis, aki szeret olvasni, aki várja az iránymutatást, ajánlatot, hogy mi az amit olvassanak.

Ne büntessünk a gyakorlással

Nem árt az sem, ha a pedagógus a lemaradó gyerekeknek azt ajánlja, hogy nyáron gyakoroljanak egy kicsit – véli Hoffmann Rózsa. Három hónap alatt ugyanis sokat lehet felejteni. Viszont jó, ha tanácsokat ad a tanár a gyereknek, hogy ne nyolc órát gyakoroljon egy nap, hanem inkább heti kétszer egy kicsit. Fontos, hogy nem szabad a gyereket tanulással, gyakorlással büntetni, ha elmegy a család nyaralni.

Hoffmann Rózsa is felhívja ugyanakkor a figyelmet arra, hogy nem szabad szeptember elején számonkérni, ki csinálta meg a feladatot és ki nem. Pláne nem szabad leszidni vagy osztályzattal büntetni azokat, akik nem csinálták meg. Ez rendkívül súlyos pedagógiai hiba lenne – szögezi le a szakember.

Tilos a házi feladat

Ez nemcsak pedagógiai hiba, hanem jogszabályellenes is lenne. Simonné Toldi Ágnes, a Szülők Egyesülete a Gyermekekért elnöke felhívja a figyelmet arra, hogy a törvények szerint nem szabad se a tavaszi, se a téli, se a nyári szünetre feladni leckét, házi feladatot vagy kötelező olvasmányt.

Egyébként a nyári gyakoroltatás kérdése megoszlik a szülői társadalomban és a szakemberek között is – mondja Toldi Ágnes. Van olyan gyerek, akivel jót tesz a szülő, ha feladatokat ad neki, van akinek tényleg árt ezzel – mondja. Ezt a szülőnek kell eldöntenie.

Toldi arra is felhívja a figyelmet, hogy akad olyan gyerek, akinek elengedhetetlen a nyári tanulás, gyakorlás. Például a valamilyen tárgyból megbukott diákok a nyár végén tehetnek pót- vagy osztályozó vizsgát, erre kell készülniük. E mellett – szerinte – azoknak az alsó tagozatosoknak, akiknek nem nagyon megy az írás, az olvasás, a számolás, nem árthat és nem is megterhelő egy rövid gyakorlás (fél, háromnegyed óra foglalkozás naponta) a nyáron.
Forrás:fn.hu