A Nemzeti Tehetség Program elindításáról döntött a kormány szeptember 17-i ülésén, melynek célja, hogy a tehetségek felkutatása és fejlesztése révén egy hatékony tehetséggondozó rendszert alakítson ki.

A kezdeményezés alapjairól szóló tavaszi ülésen Sólyom László köztársasági elnök is támogatásáról biztosította a programot, mely a Hiller István oktatási miniszter által meghirdetett Új Tudás program keretein belül, annak központi elemeként született meg. A programot négypárti egyetértés és szakmai támogatás mellett a civil szervezeteket tömörítő Nemzeti Tehetséggondozó Tanáccsal együttműködve dolgozta ki a kormány. ” Hiller István a szeptember 19-i kormányszóvivői tájékoztatón reményét fejezte ki, hogy a teljes politikai konszenzus is létrejön majd.
A Nemzeti Tehetség Program a fiatalok széles körére fordít figyelmet, hiszen támogatja a közoktatásba belépőket, a közoktatásban tanulókat, az egyetemi, főiskolai hallgatókat, és a végzett diplomásokat is. A kezdeményezés nem csupán egységesíti az elmúlt csaknem két évtizedben létrehozott támogatási rendszereket, de az eddigi 7,1 milliárd forintos forrást további ötszáz milliós állami támogatással és felfutó rendszerben, uniós forrásokból származó összegekkel egészíti ki. Ez utóbbi kezdetben kilenc milliárd forintot jelent, 2011-re azonban tíz milliárdra emelkedik a közösségi ráfordítás.
„A Program végleges elfogadásáról október-novemberben dönt a parlament. Amennyiben az országgyűlés ezt elfogadja, a kezdeményezés 2028-ig biztosítja a tehetséggondozás fejlesztését” – vázolta a jövőt Hiller István. A tervek szerint a program bevezetésével két, két és félszeresére emelkedik a támogatott diákság létszáma, ami 50 ezer közoktatásban tanuló fiatalt jelent majd. A felsőoktatásban 20 ezer hallgatóra terjedhet ki a program hatásköre, mely ugyanakkor a diákságon túl a tehetséggondozókat is támogatni kívánja, és megpróbálja bevonni a munkába a külföldön oktató magyarokat.
Az EduPress kérdésére, miszerint a hiányszakmát jelentő természettudományi és műszaki képzések felé hogyan kívánják a orientálni a közoktatásban részt vevő fiatal tehetségeket, Hiller István elmondta, míg a legtöbb területen csökkentették a felvehető hallgatók létszámát,az említett területeken pedig megemelték azt. Így jelenleg a felsőoktatás képes ugyan az igények kielégítésére, a problémát azonban abban látja a miniszter is, hogy több intézményben ezekre szakokra a minimum ponthatárhoz közelítő teljesítménnyel is be lehetett kerülni. Az MTA munkatársainak, és más oktatási szakemberek segítségével október végére dolgozza ki a kormány a képzési területek színvonalemelését megcélzó programját.
(www.edupress.hu)