A Magyar Munka Terv ígérete szerint átláthatóbb lesz az OKJ-s rendszer, a változtatást májusban tárgyalta és fogadta el a kormány. Az átalakítás többek között egyszerűbbé teszi a szakok akkreditációját, szigorít az ellenőrzésen, és csökkenti a nem piacképes képzések támogatását, valamint a pályakövetési rendszer kiépítését is tervezik – írja az eduline.hu.
A gimnáziumi és a szakközépiskolai érettségi, valamint az első OKJ-s szakképesítés megszerzése továbbra is ingyenes lesz. Az általános iskola nyolcadik osztálya, valamint a tizedik évfolyam után elkezdhető képzési szintet összevonják, a felsőfokú szakképzéseket pedig kiveszik az Országos Képzési Jegyzékből, és a felsőoktatásba vezetik át. A szakok „létjogosultságának” vizsgálata pedig arra szolgál, hogy azokat a képzéseket, amelyekkel nem lehet elhelyezkedni, illetve nincs rájuk jelentkező, megszüntetik majd. Az egyes OKJ-képzések támogatásai a munkaerő-piaci tendenciák alapján változnak majd, vagyis több támogatást kapnak azok a képzések, amelyek elvégzése után könnyen el lehet helyezkedni, azokra a szakokra azonban kevesebb pénz jut majd, amelyekre kisebb az igény a munkaerőpiacon.
„Jelenleg nagyon bonyolult és időigényes elindítani egy képzést. Össze kell állítani a részletes programot, hosszú az átfutási idő, sokba kerül a procedúra. Mindenképpen örülnénk neki, ha egyszerűbbé és gyorsabbá válna az akkreditáció” -indokolja Papp Mónika, a 2007 Kapos Felnőttképző Kft. Vezetője, hogy miért szükséges az akkreditációs folyamatok átalakítása. A korábbiakkal ellentétben ezután a hatóság vizsgálja majd meg, hogy az intézmények betartják -e szabályokat, eddig ugyanis a munkaügyi központok és a Felnőttképzési Akkreditáló Testület párhuzamosan ellenőrizte a képzéseket. Az évente egyszeri helyszíni értékelés során „súlyos vagy ismételt szabályszegés” miatt akár a képzések minősítését is visszavonhatják Emellett kötelező lesz főállású oktatókat alkalmazni, be kell vezetniük a tanári értékelési rendszert, minden foglalkozás előtt készíteni kell majd óratervet, és ellenőrizni kell a diákok elégedettségét is, az eredményeket pedig nyilvánosságra kell hozni. Az intézményeknek ellenőrizhető és számszerűsíthető célokat kell kitűznie: ilyen például a személyi és tárgyi feltételek javítása vagy a sikeres vizsgázók elhelyezkedési arányának növelése, valamint szigorítani kell a követelményeket főként a gyakorlati képzés esetében.
(Forrás: eduline.hu)
(www.edupress.hu)