„Hosszantartó és elegendő anyagi hátteret, biztonságot teremt ahhoz, hogy a pedagógusjelöltek egyetemi időszaka nyugodt tanulással telhessen el” – mondta Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere mielőtt átadta a Klebelsberg Képzési Ösztöndíjak elismerő okleveleit a Művészetek Palotájában, január 13-án, hétfőn. A sikeres pályázók havonta 25, 50 vagy 70 ezer forintos ösztöndíjban részesülhetnek.

 

Az ösztöndíj célja, hogy motiválja az osztatlan pedagógusképzésben részt vevő főiskolás és egyetemi hallgatókat, hogy a későbbiekben hivatásuk szerint helyezkedjenek el és tartósan gyakorolják azt. Valamint azon tanárszakokat választó tanárjelöltek számának növelése, ahol hiány van, például a természettudományos tanárszakok. „Az a küldetésünk, hogy olyan utánpótlást biztosítsunk a tanári karnak, amely a jövőképet, a hivatás jelentőségét, az életpályát már látja maga előtt”- jelentette ki Balog Zoltán.

A 2013/14-es tanévben meghirdetett ösztöndíjra 529 pályázat érkezett, amelyből a Klebelsberg Ösztöndíj Bizottság 437 pályázatot minősített sikeresnek. A pályázatok elbírálásánál a fő szempont többek között a hiányszakok pedagógusigénye volt, a pályázó felvételi eredménye, illetve a pályázó szociális helyzete. Ez alapján 112 hallgató havonta 75 ezer, 293 hallgató havonta 50 ezer, valamint 32 hallgató havonta 25 ezer forintban részesül. „Akik maximális támogatást nyertek el a teljes képzési idő során, több mint három és fél millió forintban részesülhetnek. A szerződés aláírása és a szükséges mellékletek benyújtása után öt napon belül szeptemberig visszamenőleg egy összegben megkapják az eddig elmaradt ösztöndíjat” – ismertette az emberi erőforrások minisztere.

Balog Zoltán ünnepi beszédében úgy fogalmazott, hogy a megbecsülés egy anyagi alapú világban a többletjövedelemmel kezdődik, elengedhetetlen azonban hozzá a tanári önbecsülés: hogy a pedagógus szakmája ne a „felnőtté válást” késleltesse, hanem az életpályamodell segítségével társadalmi elismerést kapjon. Elmondta, a minőség növelése az életpályát jelenti, valamint a megbecsülés növekedése, az önbecsüléssel kezdődik. Tanárok, pedagógusok nélkül nincs jövője Magyarországnak, a magyar nemzetnek. Kimondott távlati célként említette, hogy ez az inspiráció, melyet az ösztöndíj nyújt, segít, hogy népszerűbb legyen a tanárképzés.

„Nem lehet jobb helye az adófizetők pénzének, mint a jövő pedagógusainál, akikre a gyermekeink tanítását és nevelését bízzuk”- tette hozzá Balog Zoltán.

{module Forrás: edupress|none}