„Ó, a gyerekeknek könnyű! Ők sokkal gyorsabban tanulnak meg egy nyelvet, mint a felnőttek.”
„Kiejtés! Nekem már úgyis mindegy! A gyerekek azok mások. Ők akcentus nélkül képesek megtanulni a nyelveket, míg nekünk felnőtteknek ez már lehetetlen.”
„A gyerekek olyanok, mint a szivacs. Hipp-hopp felszívják magukba a nyelvet!”
Fogadok, te is sokszor hallottad már vagy akár mondogattad is hosszan bólogatva a fenti mondatokat, de soha nem gondoltad volna, hogy ezek tudományosan alá nem támasztott állítások, és valójában nem mások, mint HIEDELMEK.
Legnagyobb hiedelmeink
Jó hírem van számodra, mert itt és most leleplezem azokat a hiedelmeket, amelyek garantáltan akadályozhatják, vagy már eddig is akadályozták gyermeked eredményes nyelvtanulását.
Ha hiszed, ha nem, vannak szinte évtizedek, sőt évszázadok óta magunkkal cipelt téveszméink, amelyeket eszünkbe se jut megkérdőjelezni, hasonlóan ahhoz a tényhez, mint „ha esik az eső, akkor esernyőt viszünk magunkkal” (vagy, hogy „Karácsonykor karácsonyfát állítunk”).
Annyira maguktól értetődőknek tűnnek, hogy habár sokszor magad is azt tapasztalod, hogy nem működnek, mégis hiszel bennük. Vagy csak azért, mert nincs jobb ötleted?
Ezek a kőbevésett igazságként élő téveszmék aztán nem kímélik a pénztárcádat sem, és abban is megakadályoznak, hogy nyelveket jól beszélő gyermekeket nevelj.
De ennek most vége! Íme tehát szépen sorban azok a téveszmék, amelyek felismerését követően a legjobb döntést tudod majd meghozni gyermeked nyelvtaníttatásával kapcsolatban.
Hiedelem # 1
A gyerekek könnyen és gyorsan tanulják meg a nyelveket
Sokan azt tartják, hogy a gyerekek azért tanulják könnyebben a nyelveket, mert az ő agyuk még sokkal „rugalmasabban reagál”.
A kutatások azonban azt mutatják, hogy nem a biológiai, hanem inkább a pszichikai és szociális tényezők azok, amelyek miatt ez a téveszme kialakulhatott. Ez pedig abból származik, hogy a gyerekek valahogy természetesebben kezdik használni a nyelvet társaikkal a játszótéren és az iskolában. (Ugyanis nem félnek a hibázástól. Legalábbis eleinte…).
Ezzel szemben a felnőttek általában munkájuk során rutin jelleggel használják a többnyire egy adott témára korlátozva megtanult mondatokat és kifejezéseket.
Azt sokszor nem vesszük figyelembe, hogy …
a gyerekek rövidebb és egyszerűbb nyelvezetet és kisebb szókincset használnak, mint a felnőttek. Egy gyermeknek általában nem kell annyit tanulni, mint egy felnőttnek, hogy kommunikálni tudjon társaival egy adott nyelven.
Innen származik tehát ez a hiedelem, hogy a gyerekek gyorsabban tanulják meg a nyelveket, habár a kutatások során végzett vizsgálatoknál – mind a formális, mind az informális beszéd vizsgálatánál – a felnőttek jobban teljesítettek a gyerekeknél.
Mit jelent ez számodra?
1. Ez azt jelenti, hogy neked, mint szülőnek nem szabad túlzott elvárásaidnak lenni, ha úgy döntesz, hogy korán (pl. már az óvodában) elkezded gyermekedet az angol nyelvvel megismertetni. (Ne csodálkozz, ha még három év múlva se szólal meg, és inkább csak passzív nyelvtudása van – legalábbis reméljük!)
2. Továbbá, tudomásul kell venned, hogy a nyelvtanulás éppen olyan nehéz egy kisgyermeknek, mint egy felnőttnek. Sőt, valójában nehezebb is lehet, mert a gyerekeknek nincs még meg az a memorizálási technikájuk és egyéb más tanulási stratégiáik, mint a nagyobb gyerekeknek, vagy a felnőtteknek.
Ezért a kisgyermekek nyelvtanítása különleges szakértelmet és speciális módszereket igényel! (Speciális eszközöket és módszereket ismerhetsz meg Bemutatóterem rovatunkban!)
Hiedelem #2
A gyerekek bátran mernek beszélni, és nem jönnek zavarba, ha hibát ejtenek.
A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy a gyerekek sokszor még félénkebbek és könnyebben zavarba jönnek egykorú társaik előtt, mint az érett felnőttek. Erre érdemes odafigyelned, mert ha figyelmen kívül hagyod, könnyen akadályt gördíthetsz gyermeked eredményes nyelvtanulása elé.
Veszély! Ha az idegen nyelv használata kellemetlen szituációkhoz kapcsolódik a gyermekednél, könnyen lehet, hogy nem akar majd megszólalni az adott idegen nyelven, sőt más nyelvek tanulásának útját is elvágjuk ezzel előtte.
Hiedelem #3
Minél kisebb egy gyermek, annál jobban tudja elsajátítani az idegen nyelvet.
A fenti állításnak azonban szöges ellentétét mutatják a kutatások eredményei.
Egy tanulmány, amelyet 17 ezer franciául tanuló gyermek körében végeztek Angliában, azt mutatta, hogy azok, akik az iskoláskor elején kezdték el a nyelvtanulást, jobban teljesítették a tesztet, mint azok, akik egészen kicsi korukban kezdték el (Stern, Burstall, & Harely, 1975).
Mi a haszna a kisgyermekkori nyelvtanulásnak?
1. A kiejtés elsajátítása az egyik olyan szempont, amelynél a”minél kisebb a gyermek, annál jobb” hipotézist alátámasztják a kutatási eredmények.
2. A kutatók azt is megfigyelték, hogy a gyermekek kiskorban történő találkozása egy idegen nyelvvel, továbbá idegen nyelvű környezetben való élése pozitív hatással van a későbbi kommunikációs készségük kifejlődésére.
Hiedelem #4
Minél több időt tölt a gyermek egy angol nyelvű környezetben, annál gyorsabban tanulja meg a nyelvet.
Az is egy téveszme, hogy a gyermek minél több időt van kitéve annak, hogy angol beszédet halljon, annál gyorsabban tanulja meg használni azt.
Ahhoz ugyanis, hogy a nyelvet megtanulja egy gyermek, szisztematikus módon, mindig a gyermek adottságaihoz és tudásszintjének megfelelően, a gyermek tempójában haladva kell megismertetnünk azt vele.
Összefoglalva
1. Érdemes az egészen kis gyermeket egy idegen nyelvű környezetben nevelni, de ne legyenek nagy elvárásaid!
A nyelvtanulás oroszlán része csak kisiskolás korban kezdődik!
2. A gyerekeknek sokkal hosszabb időre van szükségük és nehezebb számukra a nyelv elsajátítása, mint ahogyan azt a legtöbb szülő gondolja.
3. A kutatások eredményei alapján egy biztosan elmondható: A hatékony nyelvtanításhoz újra kell gondolnunk módszereinket, és olyan módszereket kell bevezetnünk, amelyek figyelembe veszik a gyermek nyelvtanulásának valódi mechanizmusait. Ez az út ahhoz, hogy eredményesebb és maradandóbb nyelvtudással vértezzük fel gyermekeinket.
Alkér Orsolya