Az érzelmi bántalmazás kérdése önálló vizsgálódást érdemel. A szakirodalom a gyermekek bántalmazásának négy fő területét különbözteti meg: a lelki, testi-fizikai, szexuális abúzust és az elhanyagolást. Evidencia, hogy a kitartóan bántalmazott, súlyosan meggyötört, megtorlásként veréssel „nevelt” gyermek szorongóvá válik, vagy agresszióval válaszol a külső környezetében: az óvodában, az iskolában azonnali reakcióként, vagy jóval később, felnőttként maga is bántalmazó lesz.
Általában bántalmazáson csak a fizikai bántalmazást értik, bár az utóbbi időben egyre nagyobb visszhangja van a szexuális bántalmazásnak. Azt már kevesebben tudják, hogy ebbe a fogalomkörbe tartozik a gyermekek elhanyagolása is, ami nagyon egyszerűen megfogalmazva azt jelenti, hogy a gyermek alapvető emberi szükségletei nincsenek kielégítve. A szükséglet szó tárgyias dolgok képében jelenik meg tudatunkban – étel, ital, kerékpár, ruha -, holott az emberi szükségletek lényegesen szélesebb kört ölelnek fel. Maslow, egy híres pszichológus hierarchikus sorrendben állította fel ezeket a szükségleteket, véleménye szerint az alacsonyabb szintű szükségletek kielégítése feltétele a magasabb rendűek megvalósulásának. Egy háromszögben ábrázolva nyomon követhető, hogy melyek az alapvető, bázis-szükségletek, amelyeket a magasabb rendűek követnek.
önmegvalósítás
esztétikai szükséglet
szépség, rend iránti igény
megértés, tudás szükséglete
tisztelet, megbecsülés, önbecsülés
szeretet szükséglete, kapjon és adhasson szeretetet
biztonság iránti szükséglet, a másokhoz tartozás igénye
fiziológiai szükségletek: a szervezet igényeinek teljesítése
táplálék, víz, meleg, egészség, a testi és szellemi fejlődés lehetővé tétele
A szeretet szükségletének kielégítetlensége ugyancsak az elhanyagolás, bántalmazás problémakörébe tartozik. Nem is sejtjük, milyen nagy fájdalmat okozunk a gyereknek azzal, ha csínytevését azzal büntetjük, hogy „nem szeretlek, nem is állok veled szóba”.
Ha a szülő állandóan elégedetlen gyermekével, és ezt fennen hangoztatja, ha rendszeresen szidja, ez az érzelmi bántalmazás fogalmát meríti ki. Ha a szülők elfoglaltságukra való hivatkozással nem figyelnek gyermekükre, nem hallgatják meg, érzelmi fejlődésében kárt okoznak. A fenyegetés, a szülőtől való állandó félelem, a gyerek kedvenc játékának megtorlásként való tönkretétele lelki kínzás a gyerek számára. Nagyon sok szülő nem tudja ezt, saját gyermekkora nevelési módszereit alkalmazva biztos abban, hogy jót tesz. Azért érdemes ilyen részletesen tárgyalni ezeket a problémákat, hogy lehetőleg minél több szülő tisztában legyen azzal, hogy gyereknevelési módszerei helyesek-e, vagy sem. Sokan csak azokat a mintákat követik, amelyeket saját családjukban megtanultak, de a korszerű lélektani kutatások bebizonyították, hogy a gyerekek személyiségfejlődése szeretet és biztonság nélkül nem haladhat a háromszög csúcsa felé, mesélte Fleisz Kinga pszichológus.
A lelki kínzással és a fizikai bántalmazással tisztelethez, megbecsüléshez való jogától fosztjuk meg a gyereket, és ha mi nem tiszteljük, nem alakulhat ki önbecsülése sem, aminek a későbbiekben nagyon komoly személyiségbeli torzulások lesznek a következményei. Még értelmiségi szülők közül is nagyon sokan úgy gondolják, hogy a verés a gyereknevelés fontos eszköze. Nem így van. A verés, különösen, ha rendszeres, komoly lelki sérüléseket eredményez a gyermekben, megtanulja, hogy problémáit agresszióval vezeti le, magatartási zavarai alakulhatnak ki, vagy személyisége torzul. Ráadásul ő is követni fogja szülei példáját saját gyermeke nevelése kapcsán.
A megértés, tudás iránti szükséglet valahol ott kezdődik, amikor a csecsemő minden érzékével megpróbálja “feltérképezni” a kezébe került tárgyat, a kisgyerek szétszedi a babát, hogy belülről is lássa, vajon mi van benne, vagy darabokra szedi az autót, hogy azután konstatálja, így már nem működik. A későbbiekben ez egyre inkább gondolkodási, megértési, tanulási folyamat, ami az iskoláskorban teljesedik ki. Az iskolalátogatási kötelezettség elmulasztása súlyos elhanyagolásnak minősül, általában már teljesen szétesett családokra jellemző. A fogyatékos gyermekek fejlődésének segítése ugyanígy emberi szükségletet elégít ki, elmulasztása, elhanyagolása bántalmazásnak minősül, tudtuk meg Fleisz Kingától.