Lego-robot, fénymikroszkóp, optikai pad, 3D-s interaktív tábla – csúcstechnológia segíti a hatékony tanulást Csepelen. 11 csepeli iskola 1100 diákja és közel 50 pedagógusa használhatja
a Jedlik Ányos Gimnáziumban átadott, 21. századi technológiával felszerelt komplex laboratóriumot, melyet szeptember 8-án adtak át. A 303,25 millió forint uniós támogatásból megvalósuló projekt keretein belül megépített korszerű laborban a legmodernebb kísérleti, mérési és informatikai eszközök segítik a természettudományok játékos, interaktív elsajátítását. A beruházás fontos előrelépést jelent a csepeli diákok hatékony felkészítésében, továbbtanulási esélyeik növelésében is.
Németh Szilárd, Csepel polgármestere és Tóth János, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ tankerületi igazgatója szeptember 8-án adta át a csepeli Jedlik Ányos Gimnáziumban kialakított korszerű természettudományos oktató laboratóriumot. A 303,25 millió forintos fejlesztés „A természettudományos oktatás módszertanának és eszközrendszerének megújítása a csepeli Jedlik Ányos Gimnáziumban” elnevezésű európai uniós projekt (TÁMOP-3.1.3.-11/1-2012-0008) keretében valósul meg. A legújabb eszközökkel, műszerekkel felszerelt laboratórium 11 csepeli iskola 1100 diákjának és 50 pedagógusának teremt lehetőséget a tanulást segítő szemléletes, izgalmas kísérletek és mérések elvégzésére. Az átfogó beruházás része emellett a tananyag fejlesztése és a programban résztvevő pedagógusok szakmai továbbképzése is.
„Büszke vagyok rá, hogy itt Csepelen, a Jedlik Ányos Gimnáziumban egy gyönyörű, új, tanulóbarát laboratóriumot építhettünk fel. Ez a labor óriási szakmai lehetőség a pedagógusoknak és hatalmas kaland a csepeli diákoknak. Fontos eredmény, hogy a megvalósítás során közel 50 millió forintot sikerült megtakarítanunk, így a programot új elemekkel bővíthetjük. Célunk, hogy minden rendelkezésre álló eszközzel segítsük a csepeli iskolásokat tudásuk elmélyítésében, továbbtanulási esélyeik növelésében.” – mondta el Németh Szilárd, Csepel polgármestere a labor átadásakor.
A beruházás keretében két összenyitható, egyenként 18 fős tanteremből álló, a legmodernebb kísérleti, mérési és informatikai eszközökkel felszerelt laboratórium került kialakításra. A biológia alapjainak elsajátításában többek között fénymikroszkóp, bonckészlet, vérnyomásmérő, vércukorszintmérő és fonendoszkóp is a diákok rendelkezésére áll. Izgalmas fizikai kísérletek végezhetők az újonnan beszerzett optikai paddal, sőt, a tanulók az új Lego-robotok segítségével bepillantást nyerhetnek a robotika alapjaiba is. A természettudományos labor kémia „részlege” is számos újdonsággal gazdagodott: a kísérleteket még több, új vegyszerrel, automata pipettával lehet végezni, a programozható szárítószekrénnyel pedig még könnyebb a kristályok előállítása.
A természettudományos kísérletek szemléletes bemutatását jelentős – többek között 3D-s megjelenítésre is alkalmas digitális táblákat, dokumentum-kamerákat magában foglaló – informatikai eszközpark is segíti. A laboratórium digitális szertárának eszközei is beszerzés alatt vannak, így hamarosan a 2D-s és 3D-s tananyaggyűjtemény is teljessé válik.
A laboratórium kialakításakor nagy gondot fordítottak a legkorszerűbb biztonsági berendezések beszerzésére is. A helyiségben szemzuhanyt helyeztek el az esetlegesen bekövetkező balesetek gyors kezelésére. A veszélyes kísérletek elvégzésére pedig termenként egy-egy szeparált vegyi fülkét alakítottak ki.
A projekt részeként megvalósuló tananyagfejlesztés keretében biológiából, fizikából és kémiából, együttesen közel 600 kísérlet részletes leírására került sor. Az így elkészített tananyag a 7-8. és a 9-12. évfolyamos diákoknak nyújt segítséget a laborfoglalkozásokon és teszi könnyebbé a természettudományok elsajátítását.
Forrás_edupress.hu