Pályaválasztás személyiségjegyek alapján Felvételi ismeretterjesztő tematika a középiskolában. A bonyolult oktatási rendszer és a folyamatosan változó gazdasági folyamatok hatására egyre kevésbé reális elvárás, hogy egy 18-20 éves fiatal felelősen és sikeresen mérlegelve tervezzen életpályát.

A Modern Üzleti Tudományok Főiskolája (MÜTF) online elérhető illetve letölthető osztályfőnöki óra tematikával és hosszú távú kompetenciafejlesztéssel segít eligazodni a jövőtervezésben diákoknak és pedagógusoknak egyaránt.

 

A Modern Üzleti Tudományok Főiskolája egyedülálló felvételi ismeretterjesztő foglalkozást dolgozott ki középiskolai pedagógusok számára, amely módszertanilag osztályfőnöki óra keretébe illeszthető és a végzősök eligazodását segíti a bonyolult felvételi eljárásokban. Az előadás anyaga ingyenesen elérhető a MÜTF honlapjáról és CD formában is kérhető. „A képzési kínálatról és jelentkezési módszerekről szóló anyag már 45 iskolában segítette a pedagógusok munkáját. A visszajelzések igazolják, hogy ezen a területen információhiány van.” –mondta a főiskola képviselője.

Az élethosszig tartó tanulás, a munkahelyek gyakori megszűnése, vagy átalakulása a pályaválasztási életszakasz kitolódásához, átértelmezéséhez vezet ezért a tatbányai főiskola TÁMOP 4.1.1 projekt forrásból, az Unió támogatásával egyedülálló pályaorientációs tesztet – a hallgatói szolgáltatásfejlesztés keretében – dolgozott ki. Gulyás Gábor személyiségfejlesztési szakember, coach elmondta, hogy sokelemű megkérdezést végeztek bizonyos szakmában dolgozók, fejvadász cégek és szakemberek közreműködésével, amelyből az adott munkakörök profilja kompetencia és attitűd jellegzetességek alapján állt össze. Az öko-főiskola honlapján megtalálható teszt az egyén attitűdjellemzőit veti össze a szakmához szükséges elemzéssel. A tesztet a közeljövőben számos középiskola honlapjára is kihelyezik. „Ha a fiatal megálmodott egy személyiségjegyei alapján hozzá kevéssé illeszkedő szakmát, akkor a főiskolán személyes tanácsadással, életpálya tervezéssel és coachingal segítjük. Összeállítunk egy stratégiai tervet, miként valósítsa meg elképzeléseit. A változtatási folyamat elindításához 2-3 beszélgetéssel tudunk hozzájárulni. Sajnos erre önerőnkből teremtünk lehetőséget. Az igény óriási, csak a múlt félévben személyiségalapú élettervezés tantárgyamat 100 főnél is többen vették fel.” – mondja a szakember, aki a MÜTF-ön tartott kurzusában abban segíti a hallgatókat, hogy ismerjék fel és alakítsák saját kompetenciáikat és karrierjüket.

Vitéz Éva a MÜTF képviseletében elmondta, hogy az intézmény hárompillérű kompetenciakutatással kívánja segíteni a fiatalokat a középiskolától egészen a munkaerő piaci első évekig. Az újszerű eljárás nem csak a jelenre összpontosít, a fiatalok tágan értelmezett pályaválasztási időszakát, akár éveit öleli fel. „Középiskola során felmérjük, milyen kompetenciákkal és elvárásokkal lépnek be a felsőoktatásba a jelentkezők, majd a második pillérben a főiskola elvégzése idején mérjük a fejlődést és az orientációs változásokat. Ebből derül ki, mit adott a felsőoktatás a hallgató orientációjához. A harmadik pillér a munkaerőpiacon méri a frissdiplomások képességeit, hogy a döntések fényében hogyan állják meg a helyüket választott szakmájukban.”