ÚJ MAGYARORSZÁG
KORMÁNYZATI KONFERENCIA
2008. március 4.
1. Korai fejlesztés
Minden gyermek kezdhesse eséllyel az iskolát!
– A védőnői rendszer továbbfejlesztése
– Családi napközi, „biztos kezdet”
– Egységes óvoda-bölcsőde, amikor, ahol lehet
– Az óvodai ellátásban részt vevő, halmozottan
hátrányos helyzetűek segítése
2. Esélyegyenlőség
Az iskolarendszer ne növelje a társadalmi különbségeket, hanem a nehéz helyzetben lévőknek is adja meg a felemelkedés esélyét!
– Deszegregáció
–Esélyegyenlőségi tervek
–Szabályzás / Ellenőrzés / Szankciók
-Integrációs programok
–Pedagógusok bevonása
–Civil programok
–Több roma fiatal alkalmazása az óvodákban-iskolákban
–Nem csak elit gyakorló intézmények
3. Tehetséggondozás és kollégiumok
A valamely területen kiváló képességű gyermekeket támogatnunk kell, a közoktatástól a felsőoktatásig.
– Magyar Tehetség Program
–Alap adókedvezménnyel hátrányos helyzetű tehetségek támogatására
–Arany János plusz
–Magyar Géniusz Program –együtt a civilekkel
– Kollégiumok fejlesztése
–Szakmai
–Infrastrukturális
4. Az oktatás tartalmi fejlesztése
Az iskolának lépést kell tartania a mindennapokkal
– Kompetenciaalapú oktatás
-írás, olvasás, számolás, szövegértés
– Nyelvi és nyelvoktatás
– Információtechnológia az oktatásban
– Lépések az integrált természettudományos oktatás felé
5. A pedagóguspálya vonzóbbá tétele, a pedagógusmunka megbecsülése a kulcs
„Egyország oktatási rendszere sem lehet jobb, mint a pedagógusok, akik tanítanak benne.”
– Pályakezdő bérpótlék
– A halmozottan hátrányos helyzetű diákokkal
foglalkozó pedagógusok bérpótléka
– Az intézményvezetői pótlék differenciált emelése
– A minőségi bérpótlék emelése
– “Kutatótanár” ösztöndíj
6. Mérés –értékelés
A pedagógusnak, az iskolaigazgatónak, az iskolafenntartónak, az oktatáspolitikának is kell az osztályzat, az objektív visszajelzés, hogy tanulhasson, jobban dolgozhasson.
Álljanak az iskolák és fenntartóik rendelkezésére
– teljes körű felmérések,
– teljes körűen és lege artisfeldolgozva,
– értelmező, elemző tudásközpontok segítségével,
7. A közkultúra erősítése
A műveltség nem csupán egyéni, gyermekkorban megszerzett tudás, hanem élő, közösségekben megjelenő, megújuló és átadható, generációkon átívelő kincs.
– Integrált közösségi szolgáltató terek
–Közösségi terek rekonstrukciója, bővítése, teljesebb kihasználása
-Kulturális szolgáltatások bővítése
–Az amatőr kórusművészet támogatása
–Pályázat helyi kulturális kincsek megőrzésére
–Hozzáférés múzeumokhoz hátrányos helyzetű csoportoknak
Forrás: okm.gov.hu